- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

اخذ سفارش، مطالبات و دامپینگ چینی ها، سه چالش عمده شرکت لوله گستر اسفراین

به گزارش ایدرونیوز ، شرکت لوله گستر اسفراین بعنوان بزرگترین تولیدکننده لوله های فولادی بدون درز و تنها تولیدکننده لوله های جداری و مغزی (CASING & TUBING) چاههای نفت و گاز در کشور ، بمنظور رفع وابستگی و نیاز کشور به این لوله ها ، با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مجاورت مجتمع صنعتی اسفراین احداث و در سال۸۴ بهره برداری از آن آغاز شد.

این شرکت توانسته است تاکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار تن  محصول بویژه در شرایط تحریم ظالمانه علیه کشور تولید و تحویل شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت دهد.که ضمن جلوگیری از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور ، مانع افزایش قیمت واردات این محصول گردد.

با توجه به جایگاه و اهمیت محصولات تولیدی این شرکت در ساخت کالای استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت ، مصاحبه ای با آقای مهندس برزین مدیرعامل این شرکت صورت گرفته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد :

 

۱ـ لطفاً درخصوص شرکت لوله گستر ، تاریخچه ، حجم سرمایه گذاری ، محصولات تولیدی توضیحاتی را ارائه فرمائید.

این شرکت در سال ۱۳۷۰ بنام شرکت ماشین سازی مشهد تاسیس و به ثبت رسید سپس در سال ۱۳۷۵ بنام لوله گستر اسفراین تغییر نام یافت این شرکت با سرمایه گذاری مستقیم سازمان گسترش و نوسازی ایران در مجاورت مجتمع صنعتی اسفراین  وبا هدف تکمیل زنجیره تولید و رفع نیاز کشور به لوله های بدون درز فولادی و بویژه لوله های جداری و مغزی  (CASING & TUBING) مورد نیاز چاههای نفت و گاز  تاسیس شده است .

در شهریور ۱۳۷۵ قرارداد خرید ماشین آلات و تجهیزات بصورت دست دوم  به وزن ۷۰۰ر۲۸ تن و به ارزش حدود ۵/۱۵ میلیون دلار با  شرکت NTM بلژیک – با  سابقه فروش مقادیر قابل توجهی لوله به شرکتهای نفتی ایران – منعقد و عملیات دمونتاژ ، بسته بندی و انتقال با هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیون دلار از سال ۷۶ شروع و در سال ۷۹ به پایان رسید .

عملیات ساختمانی ، نصب و راندازی در زمینی به مساحت ۲۱۰ هکتار  شامل ۹۰۰ر۹۵ متر مربع سالنهای تولیدی ۲۰۰ر۸ مترمربع فضای اداری و ۰۰۰ر۲۰ متر مربع انبار روباز با هزینه ای بالغ بر ۳۴۳ میلیارد ریال در سال ۸۴ به پایان رسید و تولید انبوه از سال ۱۳۸۵ آغاز و تاکنون بالغ بر ۱۴۰ هزار تن انواع لوله های جداری و مغزی تحویل شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت گردیده است .

ظرفیت اسمی شرکت ، تولید کامل  ۱۰۰ هزار تن لوله بدون درز فولادی با گریدهای مختلف و از قطر ۷  الی ۱۶ اینچ با ضخامت دیواره ۵/۴ الی ۶۰ میلیمتر  و همچنین ۲۰ هزارتن عملیات تکمیلی لوله های کمتر از ۷ اینچ میباشد .

 

۲ـ لوله گستر اسفراین چه میزان از نیاز کشور به لوله های مورد نظر را برطرف می کند ؟

این شرکت توانایی تأمین قسمت اعظم نیازهای کشور را دارد . .ولی در حال حاضر ۱۵ الی ۲۰ درصد از نیاز کشور به لوله های جداری و مغزی را تولید می نماید. متاسفانه عمده نیاز کشور از طریق واردات و بیشتر از طریق پیمانکاران تامین میگردد . میزان واردات قابل توجه میباشد .

 

 

 

 

 

 

۳- مشتریان عمده  محصولات لوله گستر چه شرکتهایی هستند و تعامل آنها با لوله گستر چگونه است ؟

عمده مشتریان ، شرکتهای زیر مجموعه شرکت ملی نفت و برخی از پیمانکاران آنها میباشند شرکتهای نفتخیز جنوب ، ملی حفاری ، نفت و گاز پارس ، فلات قاره ، نفت مرکزی ، مهندسی و توسعه نفت ، برخی از پیمانکاران از قبیل انرژی گستر پارس، پتروپارس ، پتروکاران شفق کیش و…

خوشبختانه میزان سفارشات در زمان دولت تدبیر و امید و وزارت جناب آقای مهندس زنگنه رشد بسیار خوبی داشته است بطوریکه ۵۰% از کل مجموع سفارشات دریافتی شرکت تاکنون ،  در زمان دولت تدبیر و امید  بوده است .

ضمن تشکر از جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت و مدیران محترم عامل شرکتهای زیر مجموعه و دیگر همکاران در شرکت های نفتی ، استدعا می نمائیم از پیمانکاران نفتـی موکداً درخواســت شود که خرید لوله های مورد نیـاز را از طریق لوله گستر انجام دهند.

یکی دیگر از اقدامات بسیار خوب، عقد قرارداد بازسازی ۶۵۰۰ تن لوله مستعمل با شرکت نفت مناطق مرکزی میباشد که ضمن صرفه جویی مالی قابل توجه ، در حفظ محیط زیست نیز بسیار موثر میباشد .

 

 

۴ـ عمده مشکلات شرکت در طی این سالها و در حال حاضر چیست ؟

عمده ترین مشکلات کلان شرکت را میتوان در سه موضوع خلاصه کرد

اولین مشکل در طی سال های گذشته بحث اخـذ سفارش بوده است علیرغم نیــاز کشور به محصولات تولیدی این شرکـت ، متاسفانه سفارش گذاری مناسبی صورت نگرفته است و به سختی سفارش داده می شده است.

خوشبختانه در زمان دولت تدبیر و امید و در طی سه سال گذشته سفارش گذاری مناسبی از طرف شرکتهای زیر مجموعه نفت صورت گرفته است و حمایتهای خوبی نیز در حال انجام است اما متاسفانه بحث دامپینگ شرکتهای چینی و قیمتهای بسیار پایین مشکلاتی را ایجاد نموده است که چنانچه حمایت صورت نگیرد قطعا دچار مشکل خواهیم شد .

دومین مشکل ، تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات این شرکت میباشد ضمن درک مشکلات نقدینگی کشور ، استدعا داریم که در حد توان به این شرکت کمک شود در صورت توقف فعالیت این شرکت قطعا فعالیت دو شرکت بزرگ دیگر منطقه، مجتمع صنعتی اسفراین و مجتمع فولاد خراسان نیز  با حدود ۳۰۰۰ نفر پرسنل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

سومین مشکل ، دامپینگ شرکتهای چینی میباشد مدارک و مستندات نشان میدهد که شرکتهای بیشمار چینی که بعضا فاقد کیفیت لازم هستند قیمتهای خود را به شدت و به نصف تقلیل داده اند در عمده کشورها بویژه کشورهای دارای سیستم تجارت آزاد با افزایش تعرفه با این موضوع مقابله کرده اند اما متاسفانه در کشور ما به اندازه لازم حمایت نمی شویم. این موضوع در حال حاضر این شرکت را در اخذ سفارش به شدت دچار مشکل کرده است و قطعا با ادامه این روند ، تنها سازنده این لوله ها در کشور  از بین خواهد رفت و  و توقف فعالیت این شرکت ، برروی فعالیت سایر شرکتهای مرتبط از جمله مجتمع صنعتی اسفراین نیز تاثیر خواهد گذاشت

 

 

 

۵ـ برنامه شرکت برای ارتقاء کیفی و کمی تولید و همچنین اجرای طرح توسعه را توضیح دهید.

با توجه به نیاز کشور و میزان قابل توجه واردات و همچنین ظرفیتهای بلااستفاده شرکت و در راستای اجرای  برنامه دولت و همچنین وزارت صنعت و نفت و سازمان گسترش این شرکت توانسته است با یکی از سه شرکت برتر دنیا در زمینه تولید لوله بدون درز تفاهنامه همکاری منعقد و فعالیت مشترک جهت اخذ سفارش و تولید مشترک را  آغاز نموده است این شرکت در تلاش است در سایه این همکاری بتواند ضمن ارتقای کیفیت و تنوع محصولات تولیدی ، کمیت خود را نیز ارتقا دهد انجام این مهم مستلزم حمایت عملی مسئولین محترم ذیربط  و اخذ سقارشات مناسب است.

به منظور  رفع نیاز کشور و صیانت از ظرفیت های فعلی و نگهداری زیرساختهای موجود در حوزه های حفاری، استخراج، استحصال، انتقال، پالایش نفت و گاز  ، کاهش تاثیر نامطلوب تحریم های بین الملی بر تامین تجهیزات و ملزومات صنعتی  ، جلوگیری از خروج ارز از کشور و وجود ظرفیت های بالفعل و بالقوه موجود در زمینه تولید فولاد و لوله سازی و رزوه زنی در شرکتهای مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین و بر اساس مطالعات امکانسنجی و فنی و اقتصادی و پایین بودن میزان سرمایه گذاری نسبت به سایر مکانها ( حدود ۳/۱ سایر مکانها ) ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت و سازمان گسترش مصمم به اجرای طرح تولید لوله های سوپر آلیاژ ضد خوردگی ( CRA ) در شرکت لوله گستر در قالب طرح توسعه هستند. سرمایه گذاری برای تولید داخلی این کالای استراتژیک کاملا توجیه اقتصادی و امنیتی دارد .

لوله های CRA  از خانواده فولادهای زنگ نزن سوپر آستنیتی می باشد  که اساسا در صنایع مختلفی نظیر نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد فراوانی دارد. وجود مقادیر بالای عناصر آلیاژی نظیر نیکل و کروم باعث گردیده تا این فولاد در برابر محیطهای خورنده مقاومت عالی از خود نشان دهد.

با توجه به شرایط ویژه میادین گازی منطقه استراتژیک پارس جنوبی، استفاده از لوله های CRA  الزامی می باشد. بهمین منظور از چندین سال پیش اقدام به خرید و واردات این محصولات شده است و همچنان به استفاده روزافزون لوله های CRA بیش از پیش احساس می گردد. نیاز به تامین و استفاده از چنین لوله هایی در استخراج و تولید نفت و گاز و پتروشیمی، باعث می شود سالانه میلیونها دلار صرف خرید و واردات این محصولات و خروج منابع کلان ارز از کشور شود.

عمده ترین فرایند تولید و تکنولوژی ساخت لوله های CRA عبارتند از :  تولید فولاد وشمش، لوله سازی  و رزوه زنی در حال حضر دو بخش عمده از پروسه تولید در ایران موجود است  و فقط بایستی بخش لوله سازی را ایجاد نمود  در بخش تولید فولاد و شمش ریزی می توان از پروسه شمش ریزی مجتمع فولاد صنعتی اسفراین استفاده نمود. در بخش عملیات تکمیلی بویژه  پروسه رزوه زنی میتوان از ظرفیت های موجود در شرکت لوله گستر اسفراین استفاده فراوانی نمود.

نقشه راه و برنامه کاملا عملیاتی جهت ساخت داخل کردن لوله های فوق الذکر که توسط شرکتهای لوله گستر اسفراین و شریک خارجی  تهیه شده است  تقدیم مسئولین محترم وزارت نفت گردیده است .

چنانچه این شرکت بتواند سفارش مناسبی از این لوله ها را دریافت نماید میتوان به جرات گفت که تمام  مراحل ساخت خط تولید این لوله ها ، در کمترین زمان ممکن ، با بهترین شکل و کیفیت و کمترین هزینه با نظارت و مسئولیت شریک خارجی لوله گستر انجام خواهد گرفت   .

 

 

۶ـ یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری در سالهای گذشته بحث اقتصاد مقاومتی بوده است و همچنین این موضوع مورد تأکید دولت محترم تدبیر و امید و وزارت محترم نفت نیز هست. در این راستا چه اقدامتی صورت گرفته است ؟ و چه برنامه هایی برای تحقق آن دارید؟

شالوده اقتصاد مقاومتی ، تولید داخلی است بعنوان یک تولید کننده داخلی از رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت تدبیر و امید و وزارتخانه های  محترم نفت و صنعت سپاسگزاریم که به این موضوع اهمیت میدهند در راستای تحقق برنامه ها ، تلاش کردیم که میزان تولید را افزایش دهیم تا از این طریق مانع خروج بیشتر ارز از کشور شویم در طی سالهای ۹۳ و ۹۴ و ۶ ماهه ۹۵ این شرکت بالغ بر ۳۴ هزارتن مجصول تولید نموده است اگر مبنای قیمت محصولات تولیدی را قیمت لوله های چینی قبل از دامپیگ قرار دهیم حدود ۷۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی صورت گرفته است در حالیکه کل سرمایه گذاری ارزی برای احداث این شرکت ۳۰ میلیون دلار بوده است با فعالیت این شرکت زنجیره تولید سه شرکت مهم  متشکل از فولاد خراسان ، مجتمع صنعتی اسفراین و همچنین لوله گستر تکمیل گردیده است  و اشتغال پایدار موجود حفظ شده است  و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شده است.

 

۷ـ در پایان اگر موضوع خاص یا توضیحات دیگری لازم است ، بفرمائید.

به اذعان تولید کنندگان بنام خارجی که از امکانــات این شرکت و مجتمع صنعتی اسفراین در طی دو سال گذشته بازدید نموده اند امکانات و پتانسیل موجود در دو شرکت  بسیار بالا میباشد و میتوانند بخش عمده ای از نیاز کشور را مرتفع نمایند اما متاسفانه از حداقل ظرفیت آنها استفاده میشود در این دو شرکت حدود     ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و بخش عمده ظرفیت آنها بلااستفاده است لذا با توجه به وضعیت نقدینگی و ارزی کشور وبجای سرمایه گذاری جدید و دوباره کاری و موازی کاری بهتر است از پتانسیل شرکتهای موجود جهت رفع نیاز کشور استفاده نمود

درخواست روشن و صریح ما این است که با توجه به مزیتهای نسبی و ظرفیتهای بلا استفاده این دو شرکت ،  چرا بدنبال احداث واحدهای جدیدی برای تولید لوله بدون درز هستیم کمک نماییم تا همین تنها واحد موجود به لحاظ کیفی و کمی ارتقا یابد . مطالعات امکانسنجی نشان میدهد که میتوان با حداقل هزینه و سرمایه گذاری در این شرکت نیاز کشور به لوله های CRA و بدون درز را مرتفع نمود .

 

در پایان ضمن تشکر از حمایت های مقام محترم وزارت نفت جناب آقای مهندس زنگنه ، مقام محترم وزارت صنعت ، معدن و تجارت جناب آقای مهندس نعمت زاده و همچنین ریاست محترم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جناب آقای  دکتر معظمی و عضو محترم هیأت عامل و معاونت توسعه سرمایه گذاریهای صنعتی آن سازمان جناب آقای دکتر دلیری و  دیگر عزیزان ، امید است با استعانت از خداوند متعال و مقامات محترم و بکارگیری کامل از ظرفیت های تولیدی شرکت لوله گستر ، گامی مثبت در جهت اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری بمنظور اعتلای کشور عزیزمان و بی نیازی و قطع وابستگی به خارج برداشته شود.

منبع : دانش نفت