رییس هماهنگی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاکید کرد

ضرورت بازنگری در الزامات تولید و خدمات پس از فروش

رییس هماهنگی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از ضرورت بازنگری در الزامات تولید و خدمات پس از فروش خبر داد و گفت: به‌طور قطع به این موضوع در این همایش پرداخته شده و بیانیه پایانی نیز با این محوریت تدوین خواهد شد.

به گزارش ایدرونیوز ، مجتبی نظری در گفت‌وگو با صمت با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، برزیل، مکزیک کره‌جنوبی و ژاپن در این همایش اظهار کرد: این نمایندگان تجربیات و دانش خود را در اختیار فعالان حوزه خدمات پس از فروش در داخل کشور قرار خواهند داد بنابراین میهمانان این همایش شامل دو گروه از بخش خدمات پس از فروش شرکت‌های بین‌المللی و استادان علم بازاریابی خواهند بود.

ضرورت بازنگری در الزامات تولید و خدمات پس از فروش

ضرورت بازنگری در الزامات تولید و خدمات پس از فروش

وی افزود: به‌طور قطع افراد بزرگی که در صنعت خودرو بین‌الملل فعالیت‌های چشمگیری در زمینه خدمات پس از فروش انجام داده‌اند به این همایش دعوت خواهند شد که در حال رایزنی با این شرکت‌ها هستیم و تاکنون شاهد اعلام آمادگی خوبی از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای امریکای شمالی برای حضور در این همایش بوده‌ایم.
مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار امیدواری کرد که میهمانان در چند بخش از جمله سخنرانی‌ها، اعلام تجربیات و بخش کتاب همایش، تجربیات خود را عنوان کنند.
رییس هماهنگی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با اشاره به اینکه همایش صنعت خودرو با رویکرد خدمات فروش و پس از فروش کلید خورده و در کنار آن خدمات در زمان و همچنین قبل از فروش، موضوعات اصلی این همایش تعیین شده‌اند، اظهار کرد: فعالیت‌ها در دو بخش چارچوب ذهنی، همایش را در برمی‌گیرد که نخست بررسی تجربه داخلی ایران در چارچوب خدمات پس از فروش خودرو است که اقدامات ارزشمندی در این زمینه انجام شده، هرچند ممیزی‌های بزرگی در این حوزه به صورت نظام‌مند انجام می‌شود اما از آنجا که صنعت خودرو چارچوب قابل توجهی در میان مردم و مصرف‌کنندگان دارد، معمولا ممیزی‌هایی از سوی مردم و دل‌نگرانی‌هایی در این زمینه اتفاق می‌افتد.
وی ادامه داد: این در حالی است که خدمات پس از فروش صنعت خودرو در داخل کشور در حال حاضر بهترین خدماتی است که در کشور ارائه می‌شود و هرچند درباره این حوزه از صنعت خودرو اظهارات زیادی مطرح شده اما توجه به این نکته ضروری است در کالاهای دیگری که در کشور وجود دارد و حتی کالاهای وارداتی که متعلق به کارخانه‌های بزرگ و شناخته شده است، خدمات نظام‌مندی از این دست ارائه نمی‌شود و پیگیری رفع نیاز مشتریان، قابلیت اجرایی ندارد اما این اتفاق در صنعت خودرو در چندین مرحله با نظارت و پیگیری چند سازمان انجام می‌شود و استانداردهای بین‌المللی نیز برای ارزیابی خدمات مدنظر قرار می‌گیرد.

نظری یادآور شد: متولیان خدمات پس از فروش صنعت خودرو در نظر دارند در چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو توانمندی خود را به منصه ظهور برسانند و تجربیات موفق شرکت‌های فروش و خدمات پس از فروشی که در این زمینه کسب شده را به صورت علنی مطرح می‌کنند.
مدیر ارتباطات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه این همایش با هدف انجام یک بررسی و سنجش مناسب از خدمات پس از فروش انجام می‌شود، تصریح کرد: رویکرد مناسب این همایش خدمات پس از فروش بین‌المللی است تا فعالیت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که در حال فعالیت هستند را مورد بررسی و سنجش قرار دهد که براین اساس شرکت‌های بین‌المللی خودروساز مانند ب‌ام‌و، پژو سیتروئن، فولکس واگن و چند شرکت چینی که با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به صورت مشترک در حال فعالیت هستند در این همایش حضور دارند و تجربیات خود را به نمایش خواهند گذاشت.
وی با اشاره به برپایی نمایشگاهی در حاشیه این همایش با هدف نمایش توانمندی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و شرکت‌های خارجی حاضر در این همایش تصریح کرد: همایش امسال پیوند خاصی با دانشگاه و حوزه‌های دانشگاهی خواهد داشت و دانشگاه‌های داخلی و بین‌المللی مشارکت خوبی در این همایش دارند و دانش مدیریت خدمات پس از فروش از نگاه دانشگاهیان و کسانی که علم بازاریابی را تدریس می‌کنند به فعالان حوزه خدمات پس از فروش خودروها منتقل خواهد شد.
نظری ادامه داد: شرکت‌های بازرسی نهادهای ناظر نیز در این همایش حضور داشته و گزارش‌ها و فعالیت‌های انجام شده و چارچوب فعالیت‌های خود را منتقل خواهند کرد. همچنین توانمندی‌های موجود در تولید ابزارآلات پیشرفته تعمیرگاهی از شرکت‌های بین‌المللی و تولیدکننده داخلی که پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
رییس هماهنگی چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با تاکید بر اینکه دانش خدمات پس از فروش در صنعت خودرو داخل کشور دانش کمی نبوده و از استانداردهای بین‌المللی دور نیست، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، مشکلاتی در زمینه انتقال فناوری به صنعت خودرو به وجود آمده است که بسیاری از مشکلات از بحث تولید به بحث خدمات پس از فروش منتقل و در واقع این بخش، به سوپاپ اطمینان صنعت خودرو تبدیل شده این در حالی است که تلاش‌ها مبنی بر رفع ایرادها در خدمات پس از فروش بوده، در صورتی که خدمات باید قبل از تولید شکل گیرد.
نظری با بیان اینکه خدمات شامل ۳ دسته از جمله خدمات هنگام فروش، خدمات پس از فروش و خدمات قبل از فروش است، ادامه داد: در حال حاضر در شرکت‌هایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند خدمات پس از فروش به درستی شکل گرفته و در حال انجام است و موضوع این بوده در محدودیت‌هایی که وجود داشت در برخی موارد ناگزیر به تکیه بر خدمات شدیم و با وجود مشکلاتی که در فروش خودرو وجود داشت قادر به عمل به وعده‌ها نشدیم یا حتی ارائه قطعات با کیفیت از سوی کشورهای پیشرفته نیز باعث شد در خدمات پس از فروش دچار مشکل شویم.
وی با اشاره به گشایش‌های به وجود آمده بعد از برجام اظهار کرد: با تعامل خوبی که بین کشورها به وجود آمده، فضای کافی برای انتقال خدمات فروش و پس از فروش فراهم شده این در حالی است که دانش ما نیز در این زمینه محدود نیست اما الزامات بین تولید و خدمات پس از فروش نیازمند بازنگری است که در این همایش به این موضوع پرداخته شده و بیانیه پایانی با این محوریت تدوین خواهد شد.