- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ضرورت تجمیع تقاضاها برای توجیه پذیری سرمایه گذاری

به گزارش ایدرونیوز ، رضا رحمانی افزود: همه افرادی که امروز دور این میز ساخت داخل نشسته اند، رزمندگان جبهه اقتصادی و بسیجی هستند، نباید فراموش کرد که مقام معظم رهبری تولید را یک امر مقدس و تلاش در این حوزه را یک کار جهادی توصیف کرده اند.

وی ادامه داد: امنیت امروز کشورمان ارزان به دست نیامده است و نباید این موضوع را فراموش کنیم، برگزاری این میز ساخت داخل در ۵ آذر و در ایام الله بسیج یک پیام ویژه دارد و در راستای یک جهت گیری برنامه ریزی شده است.

یک پیروزی دیگر در جنگ اقتصادی

رحمانی اضافه کرد: حس من امروز در این‌ میز تعمیق ساخت داخل، حس غرور و افتخار است، امروز یک روز تاریخی و استثنایی است و جمع شدیم تا در واقع یک عملیات دیگر ساخت داخل را که یک جبهه جدید است، شروع کنیم و برگزاری میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات یک پیروزی دیگر در جنگ اقتصادی است.

وی اعلام کرد: ۲۶ شرکت داخلی امروز در این میز به عنوان سازنده مشارکت دارند و قرارداد و تفاهم نامه برای ساخت داخل می بندند؛ جا دارد از شرکتهایی که داخلی سازی را در دستور کار خود قرار دادند به نحو شایسته ای تقدیر کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ساخت داخل خیر و برکت برای کشور است، همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند راهکار اساسی حل مشکلات کشور رونق تولید و توجه به ساخت داخل است؛ لذا ایشان در دیدار اخیرشان با تولیدکنندگان کشور به صورت کاملا ویژه بر این محور و الزامات آن تاکید نمودند که حتما در دستور کار ماست و پیگیری های مجدانه ای در این خصوص داریم.

برنامه داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۰

رحمانی گفت: از ابتدای مسئولیتم در وزارت صمت نیز، مقام معظم رهبری بر روی ساخت داخل تاکید داشته اند‌، در این راستا این وزارتخانه با برنامه ریزی به این حوزه ورود کرده است و درصددیم که ۱۰ میلیارد دلار واردات را تا افق ۱۴۰۰ داخلی سازی کنیم که ۵۰۰ میلیون دلار آن در حوزه برق و الکترونیک و مخابرات است.

وی با اشاره به برنامه های مختلف برگزاری میزهای تخصصی حوزه خودرو و قطعه سازی افزود: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از سهم داخلی سازی نیازهای صنعتی کشور در حوزه قطعات و خودرو است و تا کنون ۴۰۰ میلیون دلار آن را انجام دادیم و تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار هم خواهیم رسید.

وزیر صمت ادامه داد: حدود ۱۷ درصد از دانشجویان کشور در رشته های برق، الکترونیک، مخابرات و IT هستند و این ظرفیت بسیار خوبی در این صنعت به شمار می آید.

برنامه ۲ برابر شدن صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه تا سال ۱۴۰۰

رحمانی تصریح کرد : موضوع صادرات با اولویت به ۱۵ کشور همسایه از محورهای ۷ گانه فعالیت وزارت صمت در سالجاری است و در همین راستا ۲ برابر شدن حجم صادرات به کشور های همسایه تا ۱۴۰۰ را دنبال می کنیم، به عبارتی درصددیم سهم ۲ درصدی از واردات سالیانه ۱۱۰۰ میلیارد دلاری این ۱۵ کشور را به ۴ درصد برسانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اگر برنامه داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار واردات نهایی شود، سریعا داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار بعدی را در دستور کار قرار می دهیم.

رحمانی اعلام کرد: برنامه های ساخت داخل در سالجاری را به مقام معظم رهبری، روسای قوا و مجلس ارائه کرده ایم و خوشبختانه مورد حمایت جدی همه عزیزان بوده است.

وی گفت: این رویکرد در حوزه های خودرو، پتروشیمی، لوازم خانگی و…، نیز ادامه خواهیم داد و البته ظرفیت های خوبی نیز در سطح کشور در این زمینه داریم.

رحمانی با اشاره به سفر اخیر خود به چین و حضور در نمایشگاه واردات شانگاهای گفت: این کشور سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد دلار واردات داشته است که طبق نظرات کارشناسی برخی تشکل های تخصصی بازرگانی و صادراتی، ایران می تواند ۷۰۰ میلیارد دلار از این ۲۰۰۰ میلیارد دلار را پوشش داده و تامین کند.

شکوفایی ساخت داخل منوط به صادرات است

وی خاطر نشان کرد: برگزاری این میزها، مرحله نخست ساخت داخل است و حفظ و شکوفایی و پایداری آن منوط به صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: سامانه توانیران برای ارایه نیازمندیها و توانمندی ها را تا پایان ماه عملیاتی می کنیم، این یک ‌نمایشگاه دائمی و از نوع الکترونیکی است که در جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری دائمی نمایشگاه تعمیق ساخت داخل می باشد، که البته به صورت فیزیکی نیز این برنامه در دستور کار است.

ضرورت تجمیع تقاضاها برای توجیه پذیری سرمایه گذاری

رحمانی تصریح کرد: تجمیع تقاضاها برای توجیه پذیری سرمایه گذاری در برخی تولیدات نیازهای وارداتی ضروری است، انجمن ها باید پای کار بیایند و از ظرفیت بسیج هم باید استفاده بهینه کنیم.

وی ادامه داد: از ظرفیت بسیج در همه بخش ها باید استفاده کنیم و در همین راستا و پیرو اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین از توان بسیج اصناف هم برای کنترل و نظارت بر بازار نیز بهره مند شده ایم.

رحمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه و با توجه به رویکرد مشترک در توسعه ساخت داخل در کشور، وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در موضوع قطعات و تجهیزات به ما کمک کرده اند و همواره همراه ما هستند که جای تقدیر دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واردات کالاهای مصرفی حدود ۳۱ درصد در سال ۹۷ کاهش داشته است، ۱۵۲۴ کد تعرفه را نیز برای حمایت از ساخت داخل ممنوع کرده ایم و اگر تولید کالایی به اندازه کافی باشد، واردات آن را ممنوع می کنیم و در غیر این صورت با اعمال مدیریت تعرفه تمام تلاش خود را برای حمایت از تولیدات داخلی به کار می بندیم.

رحمانی با اشاره به اعمال مدیریت تقاضا در صنعت پتروشیمی در یک سال گذشته از سوی وزارت صمت، گفت: در ۳ رشته صنعتی پتروشیمی، خودرو و فولاد نیز اعمال مدیریت بازار در دستور کار ویژه ما است.

پیگیری برای تخصیص سهم واقعی صنعت از منابع بانکی

وی تاکید کرد: برخی مشکلات با بخشنامه قابل حل نیست و نیاز به پیگیری های بیشتر دارد؛ لذا در همین راستا مسایل کلی مانند تامین نقدینگی را پیگیر هستیم، تخصیص بهینه منابع در کنار ساخت داخل بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم.

وزیر صمت گفت: پیگیریم که سهم واقعی صنعت را از منابع بانکی بگیریم، جلسات مختلفی در این حوزه داریم.

رحمانی در پایان بیان کرد: مرکز ساخت داخل را برای اولین بار راه اندازی کردیم که اقدامی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است.