با حضور مهندس نعمت زاده ؛

اقدامات پیگیرانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حمایت از توان ساخت داخل تشریح شد

در نشستی با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت گزارش عملکرد نحوه اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور توسط معاونین این وزارتخانه ارائه و بررسی شد.

 به گزارش ایدرونیوز به نقل از شاتا ، محد رضا نعمت زاده در این نشست بر لزوم تدوین برنامه ای اجرایی و فرآیند محور برای استفاده بیشتر از توان طراحی و مهندسی ساخت داخل تاکید و تصریح کرد: نیازسنجی، شناسایی صاحبان تکنولوژی خارجی، شناسایی کارفرمایان داخلی، تهیه طرح چگونگی انتقال دانش فنی به داخل کشور، نحوه سرمایه گذاری و تامین مالی ، زمان بندی وایجاد امکانات تحقیق و توسعه از مهم ترین ارکان فرآیند استفاده حداکثری از توان طراحی و مهندسی ساخت داخل است.

اقدامات پیگیرانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حمایت از توان ساخت داخل تشریح شد

اقدامات پیگیرانه وزارت صنعت ، معدن و تجارت در حمایت از توان ساخت داخل تشریح شد

وی با بیان اینکه در صورت وجود تجهیزات ساخت داخل ، مورد نیاز در صنایع  اولویت بر تامین آن از صنایع داخلی است افزود: فقط در صورت نبود مشابه داخلی و یا نداشتن صرفه اقتصادی تولید در داخل ، می توان از تولیدات خارجی با اولویت انتقال دانش فنی استفاده کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به مدیران و دست اندرکاران اجرای این طرح گفت: باید در راستای اجرای اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و تقویت توان تولید داخل و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب بیش از پیش تلاش کنیم .
تهیه فهرست به روز رسانی شده کالا و خدمات ساخت داخل و اطلاع رسانی عمومی آن ، تشکیل جلسات مشترک بررسی توانمندی های تولیدی داخل با واحدهای تولیدی و دستگاه های مشمول ماده ۲ قانون و نیز برنامه ریزی و پیگیری جهت داخلی سازی اقلام پرکاربرد در طر ح ها شامل ۱۰ دسته کالایی، از جمله اقداماتی بود که از سوی مسئول دفتر پیگیری قانون حداکثر استفاده ازتوان تولیدی و خدماتی کشور تشریح شد.
به گفته کیومرث فروتنی بررسی میزان تحقق ساخت داخل طرح های برخوردار از تسهیلات صندوق توسعه ملی ،‌ بررسی و اقدام جهت اعمال ماده ۶ و جلوگیری از ثبت سفارش و همچنین تغییر فرآیند خرید خارجی در بخش ها یا کالاهای تولیدی به صورت خاص از سوی وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت در جهت پیگیری قانون استفاده از توان تولیدی و خدماتی داخل کشور انجام شده است.
وی همچنین با تشریح سایر اقدامات این دفتربرای استفاده از حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور فهرست جدیدترین مجموعه و پکیج هایی که تمام یا بخشی از آنها در داخل کشور تولید می شود را برشمرد.
پکیج جدا سازی هوا ، توربواکسپندر ، سیستم آتش خاموش کن نیروگاهی ، نسوز ها و عایق ها در صنایع نیروگاهی و نفتی ، شیر آلات مورد استفاده در صنایع نیروگاهی و نفتی ، پمپ های کرایو ژنیک ، جرثقیلهای ترانس تینر در بنادر ، بخشی از دستگاههای مکنده غلات مورد استفاده در بنادر و بخشی از تجهیزات توربین بادی فهرست تجهیزات سیستمی بود که در حوزه صنایع داخلی سازی شده اند.
در این نشست مهندس نعمت زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت نقطه نظرات خود را در ارتباط با اقدامات صورت گرفته بیان کرد و خواستار برگزاری جلسات منظم در این زمینه شد.
گفتنی است فهرست به روز رسانی شده کالا ها و خدمات ساخت داخل تا بازده زمانی تیرماه ۹۵ در پورتال وزارت صنعت ، معدن و تجارت به نشانیwww.mimt.gov.ir   قابل دسترسی است.
آخرین و جدیدترین فهرست این کالا ها و خدمات اواخر آذر ماه جاری ارائه می شود.