تفاهم‌نامه هوشمندسازی اراک منعقد شد

تفاهم‌نامه سه جانبه هوشمندسازی اراک روز پنجشنبه در جریان برگزاری همایش «اراک، مدیریت هوشمند شهری» در فرهنگسرای این شهر منعقد شد.

به گزارش ایدرونیوز ، این  تفاهم‌نامه که به امضای معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی، شهردار اراک و مدیرعامل مرکز فناوری گسترش ارتباطات رسیده سندی در راستای توسعه شهری بر مبنای مولفه‌های هوشمند است.

مدیرطرح‌های هوشمندسازی شرکت مگفا (مرکز فناوری گسترش ارتباطات)  در این همایش گفت: شهرهای کشور به شکل تدریجی ایجاد شده و بیشتر آن‌ها مهندسی مدونی نداشته و به مرور برای نیازها و موارد خاص تصمیم‌گیری شده است.

«محمدرضا میرزا امینی» افزود: شهر هوشمند مجموعه‌ کالبد نوآور دارد که از فناوری اطلاعات و ارتباطات و دیگر ابزارها برای بهبود زندگی، کارایی عملیات و خدمات شهری و رقابت‌پذیری بهره برده شده  و نیاز نسل‌های فعلی و آینده را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی پاسخ می‌دهد.

وی بیان کرد: حرکت در مسیر هوشمند زمانی است که استفاده مسئولانه از منابع هماهنگ با محیط‌زیست رخ دهد و توسعه اقتصادی پرشتاب و کیفیت زندگی بهتر برای شهروندان رقم بخورد.

مدیرطرح‌های هوشمندسازی شرکت مگفا (مرکز فناوری گسترش ارتباطات) ادامه داد: شهر هوشمند باید دارای حاکمیت، اقتصاد، مردم ، جابه‌جایی و حمل و نقل ، محیط زیست، زندگی و سامانه‌های انرژی هوشمند باشد.

شهردار اراک نیز در این همایش گفت: تصویب سند چشم انداز ۲۰ ساله و طرح جامع شهرسازی معماری اراک از اقدام‌های ارزشمند این نهاد در سال جاری است.

«محمدکریم شفیعی» افزود: معرفی اراک به‌عنوان شهر یادگیرنده از سوی یونسکو، ضرورت حرکت این شهر به سمت هوشمندی را چندبرابر کرده است.

وی بیان کرد: هوشمندسازی برای اراک امری الزامیست و برای تحقق آن همه دستگاه‌ها و نهادها باید با یکدیگر همگام شوند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهری شهرداری اراک هم در ادامه این همایش گفت: برگزاری این همایش نخستین گام برای حرکت به سوی هوشمندی شهر اراک است.

«محمد عسگری» افزود: با هوشمندسازی مدیریت شهری به نحو مطلوبی ارایه می‌شود و در شهر هوشمند باید تمام ارکان شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: موفقیت شهر هوشمند برقراری ارتباط خوب بین دولت، بخش خصوصی و شهرداری است و باید ارتباط بین سه حوزه حفظ شود و حضور کم‌رنگ هر بخش می‌تواند مانعی برای موفقیت در هوشمندسازی شود.

در این همایش «ایرج رضایی» عضو شورای اسلامی کلان‌شهر اراک به موضوع حکمرانی هوشمند و تدوین قوانین و مقررات مورد نیاز پرداخت.

بررسی تجربه تهران هوشمند در حمایت از استارت‌آپ‌ها از دیگر موارد مطرح شده در این همایش بود.

کلان‌شهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه بیش از ۶۲۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کند.