هرآنچه در رینوتکس 2019 گذشت؛

نمایشگاهی که فقط یک نمایشگاه نبود

هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی تبریز، موسوم به رینوتکس ۲۰۱۹، از هفته گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز با حضور معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و جمعی از مقام‌های استانی برگزار شد.

این نمایشگاه هر ساله با هدف کمک به تجاری‌سازی فناوری، بسترسازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات فناورانه و طرح‌ها و ایده‌های دانش محور، معرفی فناوری‌ها و بسترسازی برای کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی و معرفی نیازمندی‌های فناورانه نهادها، دستگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی و خدماتی برگزار می‌شود.

به عقیده کارشناسان رینوتکس تنها یک نمایشگاه در بازه زمانی کوتاه و محدود نیست بلکه بخشی از تلاش هایی است که برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد اکوسیستم فناوری در استان انجام می‌شود. هر سال قبل ازبرپاای نمایشگاه بررسی‌های مختلفی در رابطه با تولیدات و آثار ثبت نام شده صورت می‌گیرد و بعد از نمایشگاه نیز برای اجرایی شدن این طرح‌ها پیگیری‌های متعددی انجام می‌شود. گسترش نیوز از کم و کیف برگزاری این رویداد گزارش می‌دهد:

*قرائت پیام وزیر صنعت معدن و تجارت توسط مدیرعامل ایدرو

معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه رینوتکس ۲۰۱۹ که نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر مقامات استان آذربایجان شرقی نیز در آن حضور داشتند، در ابتدا پیام وزیر صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.

در بخشی از پیام رضا رحمانی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه در سال رونق تولید تاکید شده است وزارت صمت به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف صنعت کشور است و خدا را شاکریم که اقدامات وزارت صمت موجبات خرسندی رهبر انقلاب را به دنبال داشته است، البته این موضوع وظیفه ما را در ارکان صنعت، معدن و تجارت کشور خطیرتر می‌سازد.

رئیس هیات عامل ایدرو در ادامه با اشاره به اینکه نهضت ساخت داخل، برنامه محوری وزارت صمت در سال رونق تولید است تصریح کرد: هدف برنامه نهضت ساخت داخل، داخلی‌سازی ۱۰ میلیارد دلار کالا و تجهیزات وارداتی تا سال ۱۴۰۰ است.

محمد باقر عالی با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید و مقیاس استانی آن در تبریز گفت: در آن نمایشگاه ۶۴ قرارداد به امضاء رسید که تاکنون ۷ قرارداد آن عملیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دو رویداد داخلی‌سازی برای صنعت خودرو برگزار شده، گفت: رویداد سوم این حوزه در در تبریز خواهد بود و در امسال در مجموع ۱۲۰ میلیون یورو داخلی‌سازی آن شروع شده است.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه ایدرو در هفتمین نمایشگاه ربع رشیدی بخشی از فعالیت‌های خود را به کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها اختصاص داده است، گفت: در اقتصاد دانش‌بنیان برای تبدیل ایده به محصول حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که این حلقه همان تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و دانش‌بنیان بوده است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: برای گذر از این مرحله با توجه به تعدد و تراکم موسسات و صندوقهایی که در حلقه‌های اولیه زنجیره تبدیل ایده به محصول دانش‌بنیان با سطح فناوری پایین فعال هستند، ایدرو تلاش کرده فعالیت خود را بر طرح هایی با فناوری‌های بالا متمرکز نموده و در فرآیند تجاری‌سازی آنها همکاری، تسهیل گری و بعضا مشارکت داشته است.

عالی در پایان سخنان خود، برگزاری این نمایشگاه را کاری زیربنایی در راستای اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: استفاده از توانمندی‌های داخلی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در بحث اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود و این نمایشگاه می‌توانند ما را در رسیدن به این هدف کمک کند.

۳ بخش تخصصی تازه در رینوتکس ۲۰۱۹

امسال همزمان با این نمایشگاه، ۳۰ رویداد فناورانه با قصد توانمندسازی فناوران و معرفی و بازاریابی طرح‌ها برگزار شد. ضمن اینکه ۱۷ بخش تخصصی نیز در این نمایشگاه پیش‌بینی شد که فعالان هر بخش شبکه‌ای متمرکز را شکل داده و مشتریان به راحتی می‌توانند به کالا یا طرح مد نظر خود دست یابند. امسال ۳ زون تخصصی به این دوره از نمایشگاه اضافه شد.

یکی دیگر از تفاوت‌های این نمایشگاه با دوره‌های گذشته اتاق‌های مشاوره برای قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌ها برنامه‌ریزی بوده است. رئیس ستاد اجرایی رینوتکس هفتم در این زمینه بیان کرد: ما از سال ۹۴ به فکر این بودیم که در حوزه عرضه فناوری و ترمیم بخش علمی شاهد رشد باشیم که در بخش عرضه این اتفاق افتاده اما متاسفانه در بخش علمی هنوز شاهد ضعف هایی هستیم.

علی جهانگیری با اشاره به اینکه تلاش می‌شود هر نمایشگاه نسبت به نمایشگاه قبلی خلاقیت بیشتری داشته باشد، گفت: قبل از برگزاری نمایشگاه، فناوری‌ها توسط سامانه‌ای به مشتری‌های بالقوه برای ایجاد توسعه در صنعت و اقتصاد معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: از سال ۹۷ به دلیل ممنوعیت ورود برخی کالاها سعی داشتیم بیشتر به بخش ساخت داخل توجه کنیم که وزارت صمت به معنای واقعی در این بخش فعال بوده است.

جهانگیری با بیان اینکه اثربخشی این نمایشگاه توسط جهاددانشگاهی بررسی می‌شود، افزود: طبق بررسی‌ها سال گذشته ۱۴ درصد طرح‌ها منجر به کارآفرینی و ۸ درصد منجر به عقد قرارداد شد که رقم بسیار خوبی است.

در مدت برپایی این نمایشگاه، حدود ۳۰ رویداد فناورانه شامل نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های علمی و رویدادهای استارتاپی برگزار شد. طبق اعلام رئیس ستاد اجرایی این نمایشگاه بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ طرح، ایده و محصول فناورانه و دانش‌بنیان برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند.

 

تجاری‌سازی فناوری‌های جدید در نمایشگاه ربع رشیدی تبریز

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت نمایشگاه نوآوری و فناوری‌های ربع رشیدی از تجاری‌سازی فناوری‌های جدید در حاشیه این نمایشگاه خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی استان گفت: این نمایشگاه فرصت بزرگی برای معرفی و استفاده از این ظرفیت علمی در استان و کشورمان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید ارتباط علم با صنعت افزایش پیدا کند، ابرازکرد: برگزاری هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری‌های ربع رشیدی تبریز باعث افزایش ارتباط علم با صنعت شد.

پورمحمدی با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط بین مراکز علمی و بخش تولید، گفت: راه پیشرفت و تعالی از مسیر توسعه علمی و فناوری می‌گذرد. گام‌های بسیار بزرگی برای توسعه علمی در کشور برداشته شده است و باید این مسیر تداوم یابد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید فناوران ما بتوانند محصولات خود را به تولید برسانند و تجاری‌سازی کنند، گفت: رینوتکس یک فن بازار است که خلاء ارتباطی بین فناوران و پژوهشگران با مراکز تولیدی و صنعتی را پر می‌کند.

وی افزود: باید تلاش‌ها در این خصوص افزایش یابد و تولید داخلی تقویت شده و برای تامین نیازهای صنایع و بخش تولید از صنایع داخلی استفاده شود. در تولید علم وضعیت خوبی داریم ولی در تبدیل فناوری و علم به ثروت جایگاه خوبی نداریم.

هشترودی‌ها با ۱۵۸ طرح و ایده آمدند

رئیس دانشگاه پیام نور مرکز هشترود گفت: مخترعین و صنعتگران شهرستان با ۱۵۸ طرح و ایده در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی تبریز حضور داشتند.

اسکندر شیرازی افزود: شهرستان هشترود از نظر تعداد ایده و طرح رتبه پنجم استانی را دارا بوده و این نشانگر رونق فناوری‌های نوین در شهرستان است.

وی گفت: غرفه‌های شهرستان در ۷ زون تخصصی کشاورزی و زیستی، صنایع خودرو، فناوری اطلاعات، راه و ساختمان، فرهنگ و هنر، آب و زون دانش آموزی تجمیع شده است.

شیرازی افزود: غرفه‌های شهرستان در سالن‌های امیرکبیر، پروین اعتصامی و سالن شهریار مستقر بوده و مخترعان و صنعتگران شهرستان به ارائه توضیح در مورد طرح‌ها و اختراعات خود پرداختند.

اهر با ۱۹۷ ایده در نمایشگاه ربع رشیدی

به گفته فرمانداراهر، از سوی فعالان علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری این شهرستان ۱۹۷ ایده جدید در هفتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی ( رینوتکس ) تبریز ارائه شده است.

زاهد محمودی به ایرنا گفت: بر اساس آمار ثبت نامی ارائه شده از سوی دست اندرکاران نمایشگاه نوع آوری و فناوری ربع رشیدی، شهرستان اهر با این تعداد ایده جدید فناور رتبه اول استان آذربایجانشرقی را بعد از تبریز در بین شهرستانها به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از این تعداد ایده‌های ارائه شده ۱۴۰ ایده قابلیت توسعه و تجاری‌سازی دارند.

فرماندار اهر یادآوری کرد: تاکنون ۲۱محصول دانش‌بنیان از سوی فعالان عرصه فناوری به تولید انبوه رسیده و به بازار فروش عرضه شده است.

حضور ویژه دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نیز در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی حضور فعال داشت.

این مجموعه در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری ربع رشیدی در حوزه نوآوری و فناوری در حوزه کشاورزی، آب، مهندسی پزشکی و علوم پزشکی، نانو، الکترونیک، میکروالکترونیک، لیزر و فتونیک، اطلاعات و ارتباطات، صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی حضور پررنگ داشته است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران کل پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در این نمایشگاه حضور یافتند و از نمایشگاه بازدید کردند.

هفتمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی امروز (جمعه) به کار خود پایان داد.