مجری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران:

تدوین استانداردهای سختگیرانه خدمات پس از فروش

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از برگزاری این همایش در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن امسال با محوریت فروش و خدمات پس از فروش خودرو با حضور بیش از ۳۰ کشور خارجی در مرکز همایش‌های برج میلاد خبر داد.

تدوین استانداردهای سختگیرانه خدمات پس از فروش

به گزارش ایدرونیوز ، آرام رزاقی در گفت‌وگو با صمت با اشاره به رویکردها و محورهای متفاوت این همایش در سال‌های گذشته اظهار کرد: همایش امسال با محور خدمات و خدمات پس از فروش خواهد بود و با توجه به اینکه در طول سال‌های گذشته صنعت خودرو در تولید، فناوری و بومی‌سازی به بلوغ رسیده است، به نظر می‌رسد در حوزه خدمات پس از فروش لازم است رویه‌های جدیدی برای مشتری‌مداری و فروش برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود.

وی با بیان اینکه این روند شامل دستاوردهای عمومی شرکت‌های داخلی و رویه‌های موفق شرکت‌های بین‌المللی داخلی و خارجی است، افزود: بعد از برجام صنعت خودرو دستاوردهای بزرگی تجربه کرده و نخستین سدی که بعد از برجام شکسته شد، در صنعت خودرو بود که انعقاد قراردادهای همکاری مشترک با شرکت پژوسیتروئن از یک سو و همکاری دوباره رنو نیسان با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز موید این مطلب است که در روز نخست همایش به این موارد پرداخته خواهد شد.

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران شرکت‌کنندگان در این همایش را انجمن‌های خودروسازان، قطعه‌سازان، انجمن‌هایی که در زمینه خدمات پس از فروش فعالیت می‌کنند، تولیدکنندگان تجهیزات تعمیرگاهی، ارائه‌کنندگان راه‌حل‌ها، شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های طراحی، شرکت‌های لجستیکی و مشاوران، عنوان و تصریح کرد: بانک‌ها، بیمه‌ها، لیزینگ‌ها و مشاورانی که در صنعت خودرو فعالیت می‌کنند نیز از دیگر حاضران در این همایش هستند ضمن آن در کنار این همایش نمایشگاهی از توانمندی‌های صنعت خودرو در بخش فروش و خدمات پس از فروش برگزار خواهد شد.

رزاقی با بیان اینکه این نمایشگاه چند روز پیش از همایش و در ۲۱ تا ۲۳ بهمن ماه برای عموم برپا خواهد شد، گفت: در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن نیز این نمایشگاه برای شرکت‌کنندگان حاضر در این همایش به صورت اختصاصی برگزار خواهد شد.وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدنه این وزارتخانه که شامل مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه است در کنار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و همچنین انجمن‌های تخصصی مانند انجمن خدمات پس از فروش، انجمن خودروسازان و انجمن تولیدکنندگان و سازندگان قطعات خودرو ذی‌نفع‌ها و متولیان برپایی این همایش خواهند بود.

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران از ارسال ۴۰ مقاله داخلی و بین‌المللی به دبیرخانه همایش خبر داد و افزود: در این همایش بخش خصوصی داخلی و خارجی به‌عنوان سخنرانان کلیدی نسبت به تبیین دستاوردهای صنعت خودرو ایران و برنامه‌های آینده اقدام خواهند کرد و با توجه به اینکه این همایش در ماه‌های پایانی سال اتفاق می‌افتد می‌توان آن را بزرگترین همایش صنعتی دولت یازدهم دانست بنابراین انتظار می‌رود استقبال خوبی از فعالان این حوزه در داخل و خارج کشور نسبت به این همایش انجام شود.

رزاقی افزود: درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی، افراد و صاحبنظران بزرگ صنعت خودرو برای حضور در این همایش اعلام آمادگی و تایید کرده‌اند که به‌صورت سخنران یا میهمان در این همایش حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در کنار سخنران‌های اصلی این همایش، پنل‌های تخصصی با محورهای تعیین شده در حوزه فروش و خدمات پس از فروش برگزار خواهد شد و در کنار این همایش، پنل و کارگاه‌هایی با هدف آموزش، بررسی و تحلیل رویه‌های موفق جهان و نحوه فروش و خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های بین‌المللی نیز برگزار می‌شود.

همایش صنعت خودرو میزبان ۱۶۰۰ میهمان

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران در تشریح میهمانان این همایش نیز اظهار کرد: میهمانان این همایش حدود ۱۶۰۰ نفر خواهد بود که بیش از ۲۰۰ نفر از این تعداد را میهمان خارجی تشکیل می‌دهند. بیشتر میهمانان این همایش از کشورهای آسیایی، شمال افریقا، اروپایی و امریکای جنوبی هستند که به طور قطع بیشتر از کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا نظیر فرانسه، آلمان، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، سوئد، روسیه، هند، مالزی، کره‌جنوبی، چین، ژاپن، تونس، برزیل، کانادا، اتریش، سوئد و بلژیک خواهند بود که این دسته از میهمانان یا به صورت سخنران یا شرکت‌کننده در همایش خواهند بود.

رزاقی فضای نمایشگاهی را ۶هزار متر اعلام و تصریح کرد: حدود ۴هزار متر از این فضا مسقف خواهد بود ضمن آنکه فضای نمایشگاهی برای نمایش خودروهای تجاری، سنگین، کاربری و مسافری اختصاص یافته است. همچنین رسانه‌های بین‌المللی و داخلی و رسانه‌های تخصصی صنعت خودرو در داخل کشور و بین‌المللی نیز برای آگاهی از آخرین وضعیت این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند که در این زمینه همایش برنامه اطلاع‌رسانی بین‌المللی و داخلی در شورای اطلاع‌رسانی آماده شده و در حال تدوین است.

وی نقش اینگونه همایش‌ها را در بهبود خدمات پس از فروش خودروسازان موثر دانست و با اشاره به مشکلات به وجود آمده در صنعت خودرو ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه صنعت خودرو بعد از یک دوره فشار برای تامین قطعات و انتقال پول مواجه بود، شاهد کاهش ۵۰درصدی در تولید بودیم اما اتفاقات اخیر که در حال انجام است، نشان می‌دهد کشورهای خارجی برنامه‌ریزی خاصی بر صنعت خودرو ایران انجام داده‌اند و مطمئن هستند که بازار خودرو ایران، بازاری مستحکم و دارای ساختاری سالم است.

صنعت خودرو به بلوغ رسید

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران ادامه داد: برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف مشارکت با خارجی‌ها و انتقال بخشی از تولیدات به شکل صادرات نیز کمک می‌کند که کشورهای خارجی جدی‌تر به موضوع همکاری با ایران نگاه کنند و از فروش صرف فاصله بگیرند که این موضوع به انتقال فناوری و توسعه بازارها کمک کرده و تولید قطعات در تیراژ بالا را تضمین می‌کند که این امر باعث کاهش قیمت تمام شده و انتقال فناوری خواهد شد.

رزاقی افزود: با به بلوغ رسیدن یک صنعت مسئله تامین قطعات، ساختارسازی، آموزش، بومی‌سازی و تولید قطعات به تولید خودرو نیز رشد می‌یابد اما مسئله خدمات پس از فروش مهم‌ترین موضوع خواهد بود که درحال‌حاضر کشور ما در صنعت خودرو به بلوغ رسیده و فاصله عرضه و تقاضا کاهش یافته و در این شرایط خودروسازان و قطعه‌سازان باید به کیفیت و دیدگاه‌های مشتری چه به لحاظ کیفیت مصرف و چه به لحاظ سرویس‌های فروش توجه کنند.

در این شرایط سیستم فروش از لیزینگ تا سیستم تامین مالی و نرخ‌هایی که برای مصرف‌کننده به صرفه باشد، مهم به نظر می‌رسد تا با استفاده از چه روش‌هایی مصرف‌کننده برای خرید خودرو ترغیب شود که در این همایش با توجه به رویه‌های موفق دنیا، این موارد بررسی خواهد شد.

وی یکی از اهداف برگزاری این همایش را کاهش فاصله تفاوت‌ها از قالب سخنرانی به عملیاتی شدن دانست و افزود: بنابراین براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده که نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش شرکت‌های ایرانی در بخش آموزش‌ها و کارگاه‌هایی در این کنفرانس حضور داشته باشند تا ضمن افزایش دانش آنها، دستاوردهایی که در این کنفرانس مطرح می‌شود در قالب نمایندگی اجرایی شود.

رزاقی ارائه خدمات پس از فروش مناسب را یک چرخه به هم پیوسته عنوان و اظهار کرد: این چرخه از تولید قطعه با کیفیت آغاز شده و تا نصب صحیح این قطعات روی خودرو و مونتاژ ادامه دارد. از لحظه تولید محاسباتی وجود دارد که بر این اساس مشخص می‌شود در یک کشور مراجعه برای دریافت خدمات پس از فروش از چند روز بعد از فروش آغاز می‌شود که در سال‌های اخیر این روند در حال بهبود بوده و فاصله فروش و نخستین مراجعه برای خدمات پس از فروش در حال افزایش است.
وی با اشاره به اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تدوین استانداردهای سختگیرانه قطعه‌سازان و خودروسازان افزود: این روند باعث می‌شود تا فعالان این حوزه نسبت به گذشته اقدامات خود در زمینه خدمات پس از فروش را بیش از پیش افزایش دهند که گزارش‌های شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران نیز نشان می‌دهد تعیین این استانداردهای سختگیرانه در مسیر درستی قرار گرفته است.

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران همایش‌هایی از این دست را باعث ایجاد اجماع جمعی و حساسیت جامعه نسبت به موضوعاتی از این دست دانست و گفت: بر این اساس با اعلام فراخوان‌هایی، شاهد دریافت نظرات مصرف‌کنندگان و توصیه‌ها و درخواست‌های آنها خواهیم بود. بنابراین طی کردن مسیرهای مردم‌نهاد و فضاسازی‌هایی از این دست باعث می‌شود تا این موج، درخواست‌های مردم و مصرف‌کنندگان را در قالب یک دستور جلسه و یک برنامه مدون قرار دهد.

 تقدیر از شرکت‌های برتر

وی همچنین از تقدیر شرکت‌های برتر انتخاب شده از سوی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد در زمینه ارائه شیوه‌های فروش و خدمات پس از فروش در روز دوم چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران خبر داد و گفت: بی‌شک حضور شرکت‌های بین‌المللی و پذیرفتن شرایط ایران برای تولید مشترک، ارتقای کیفیت و صادرات بخشی از تولیدات فعالان صنعت خودرو در خارج از کشور آنها را در مسیری قرار می‌دهد که حال قرار است تولید و صادرات داشته باشیم و روشی را در تولید و خدمات پس از فروش به کار ببندیم تا محصول صادراتی داشته باشیم و مطالبی که در این همایش عنوان می‌شود به‌طور قطع در این مسیر خواهد بود.

رزاقی افزود: وقتی که شرکت‌های بین‌المللی نظیر پژو سیتروئن و رنو با مدل قراردادهای جدید وارد ایران شدند این امر به این معناست که آنها تولید با کیفیت را پذیرفته‌اند و می‌خواهند که در تامین قطعه، مونتاژ خودروها و خدمات پس از فروش نقش پررنگی داشته باشند بنابراین قرار است این شرکت‌ها سیستم فروش و خدمات پس از فروش خود را وارد ایران کنند که این روند باعث ارتقای کیفیت شرکای آنها نظیر ایران‌خودرو و سایپا خواهد شد.

وی با اشاره به قرارداد خودروسازانی نظیر اسکانیا و ماموت نیز اظهار کرد: به‌طور قطع شرکای این خودروسازان با این شرط وارد ایران شده‌اند تا تولید باکیفیت داشته باشند و ۳۰ درصد محصولات را صادر کنند بنابراین رویکرد این کشورها نشان می‌دهد که شرایط بین‌المللی به این قراردادها تن داده تا کشورهای سازنده در کشور ما محصولی مشابه آنچه در خارج از کشور تولید می‌شود را در ایران تولید کنند و آن را در خارج از کشور به فروش برسانند بنابراین سطح استانداردها باید به گونه‌ای باشد که قطعه‌ساز قادر به تولید آن باشد یا قیمت تمام شده خود را به سطح بین‌المللی برساند.

مجری چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران درباره روند استقبال از این همایش با توجه به اجرای برجام و انعقاد قراردادهای جدید نیز اظهار کرد: در همایش‌های قبلی مسئله استراتژی و توان‌مندی صنعت خودرو ایران مطرح بود که کشورهای متعددی حاضر به حضور در این همایش بودند اما همایش فعلی با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش است و شرکت‌هایی که قرارداد منعقد کرده‌اند در بخش خودرویی حضور خواهند داشت بنابراین مسئله اصلی در این همایش کیفیت خدمات است و اطمینان داریم شرکت‌هایی که قراردادی در صنعت خودرو منعقد کرده‌اند به صورت جدی در این همایش حضور خواهند داشت.

رزاقی درباره اولویت حضور کشورها در این همایش نیز گفت: اولویت حضور در این همایش با کشورهایی است که صنعت خودرو دارند، اولویت بعدی کشورهایی است که صنعت خودرو آنها با ایران در حال همکاری و مشارکت است و اولویت پایانی با کشورهایی است که صنعت خودرو آنها به ایران فروش دارند.

۶ محور اصلی چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو

  • نقش و سهم خدمات فروش و پس از فروش در ارتقای برند
  • تاثیر کیفیت خدمات در ارتقای برند
  • نقش فرهنگ مسئولیت پذیری در ارتقای برند
  • نقش افکار عمومی و اطلاع رسانی در ارتقای برند
  • مدیریت مالتی برندی در ارائه خدمات

۲)  زنجیره ارزش خدمات فروش و پس از فروش

–  تاثیر زنجیره تولید (قطعات و محصول )بر زنجیره خدمات

– طرح ریزی مدل های سازمانی ارائه خدمات

– نقش زنجیره تامین قطعات بر کیفیت ارائه خدمات

– مدیریت منابع انسانی در تکامل زنجیره خدمات

– نقش تجهیزات و فناوری در زنجیره خدمات

۳) رضایت مندی و وفاداری مشتریان خدمات فروش و خدمات پس از فروش

– عوامل موثر در رضایت مندیف خشنودی و وفاداری مشتریان خدمات

– نیازها و انتظارات مشتریان از خدمات

– نقش رضایت ارائه کنندگان خدمات در افزایش رضایت مندی و وفاداری مشتریان

– نقش خدمات فناوریک در افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان

۴)حاکمیت و قوانین در موضوع خدمات فروش و پس از فروش

– معرفی قوانین و مقررات حوزه خدمات

– تحلیل نقش قوانین و مقررات در حوزه خدمات

– فرهنگ سازی و آموزش حقوق مصرف کننده به مشتریان

– ترسیم نقش خدمات فروش و پس از فروش در افق

۵) الگوها و رویه های موفق در خدمات فروش و پس از فروش

– الگوها و رویه های موفق بین المللی در ارائه خدمات

– الگوها و رویه های موفق در صنعت خودروی ایران

– تجربه موفق برندهای برتر خودرو در تامین مالی مشتریان و لیزینگ

۶)اقتصاد خدمات فروش و پس از فروش

– اندازه اقتصادی ارائه خدمات (ECONOMIC SCALE)

– مدیریت اقتصادی خدمات در دوره بعد از ضمانت (وارانثی)

– قیمت گذاری محصول، خدمات و قطعات

– مدل های بهره وری، سود آوری و کسب و کار در خدمات

– روش های تامین مالی در خدمات