فراخوان بیست و دومین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران

بیست و دومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ۲۹ دی ماه سال جاری برگزار می شود و آخرین مهلت برای ثبت نام در این رتبه بندی ۳۱ شهریورماه ۹۸ است.

فراخوان بیست و دومین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از آغاز فراخوان بیست و دومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) خبر داد و گفت : امسال برای اولین بار نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های ۵۰۰ شرکت برتر با هدف تقویت اعتماد عمومی و تقویت برند شرکت‌ها نیز علاوه بر همایش رتبه بندی شرکت های برتر، برگزار می شود.

به گزارش ایدرو نیوز ، ابوالفضل کیانی بختیاری در این نشست تصریح کرد : سازمان مدیریت صنعتی در جهت ارتقای توان عملیاتی و مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کشور و با انجام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ( IMI-100 )، اهداف مهمی را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها، معرفی و رتبه‌بندی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی و تولید اطلاعات در مورد آن‌ها و نیز، گسترش رقابت بین آن‌ها است.

کیانی با تاکید بر اهمیت نقش ۵۰۰ شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: اطلاعات IMI-100 مربوط به سال مالی ۹۶ نشان می‌دهد که ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست رتبه‌بندی، ۱‍۴درصد و ۱۰۰ شرکت اول، ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ را با میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۶ مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که میزان فروش ۵۰۰ شرکت معادل ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی است .

وی درخصوص سهم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران، در صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ ، کل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار بوده است، این درحالی است ‌که صادرات ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست IMI-100، ۲۷ میلیارد دلار، یعنی ۵۶ درصد کل صادرات غیرنفتی سهم داشته است. سهم بالای صادرات ۵۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی ، نشان‌دهنده فعال بودن این بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای جهانی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: امسال یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی می شود تا اطلاعات ۲۱ سال گذشته رتبه بندی شرکت های برتر ایران، برای تحلیل های اقتصادی در سطح کلان استفاده شود.

در این نشست خبری مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ضمن برشمردن شاخص های این رتبه بندی اظهار داشت: در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران و رتبه‌بندی‌های مشابه فوق الذکر، ابتدا ۵۰۰ شرکت براساس شاخص”میزان فروش ” انتخاب و رتبه‌بندی می‌شوند. پس از آن، این ۵۰۰ شرکت براساس شاخص‌های دیگری نیز رتبه‌بندی می‌شوند.

مجید درویش افزود: شاخص‌های رتبه‌بندی IMI-100، شاخص های کمّی هستند و مقادیر آنها از “صورت‌های مالی حسابرسی شده ” شرکت‌ها استخراج می‌شود.

بنابراین‌، بر خلاف بسیاری از ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها که در رتبه‌بندی شرکت‌ها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند‌، در رتبه‌بندی IMI-100‌، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص می‌کند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران ضمن ارائه آماری از سهم گروه های صنعتی از نظر میزان فروش، میزان صادرات و میزان اشتغال زایی عنوان کرد: براساس رتبه بندی سال ۹۷ بانک ها و خودروسازی ها از نظر اشتغال زایی، رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: فعالیت دیگری که در این رتبه بندی انجام می شود، مشخص نمودن پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت در کشور است که میزان اثرگذاری استان ها در اقتصاد کشور را نشان می دهد، به این معنی که مشخص می کند کدام استان ها از نظر اقتصادی و صنعتی قوی تر هستند که تهران، اصفهان و خوزستان رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارا هستند. همچنین مشخص می کند که هر استان در چه صنایعی تمرکز دارد.