ظهور توانمندی‌ها با «فرصت‌های ساخت داخل»

امسال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) مبادرت به برگزاری نمایشگاهی کرد که متفاوت از نمایشگاه‌های گذشته بود.

ظهور توانمندی‌ها با «فرصت‌های ساخت داخل»

روال عمومی نمایشگاه و شرکت‌کنندگان این است که آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند و محصولات جدید را به مخاطبان معرفی کنند. اما نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» نخستین نمایشگاه تقاضامحوری بود که صنعتگران پایین‌دستی در حوزه‌های خودرو؛ نفت، گاز و پتروشیمی؛ صنایع معدنی؛ مخابرات؛ دریایی و لوازم‌خانگی محصولات مورد‌نیاز خود را به صنایع بالادستی صنعتگران فعال در حوزه قطعات و ماشین‌آلات تولید معرفی کردند.
با اعمال تحریم‌ها از سوی امریکا، رهبر معظم انقلاب امسال را به‌عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری کرد و این امر منجر شد تا اگر فشارهای خارجی به دنبال زمین زدن تولید داخل بودند با تدابیر سیاست‌گذاران داخلی همت ملی شکل بگیرد و تمام سازمان‌ها و نهادها یک هدف را دنبال کنند. نهضت خودکفایی از سال‌های گذشته به طور مقطعی دنبال می‌شد اما این موضوع از نیمه دوم سال ۹۷ به شکل جدی در دستور کار مدیران و مسئولان دولتی قرار گرفت و در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید به آگاهی همگان رسید.
صنایع با دسته‌بندی قطعات و تجهیزات مورد‌نیاز در چندین میز تخصصی آن را در نمایشگاهی دائمی در معرض بازدید صنعتگران حوزه خود قرار داده‌اند. از نکات مثبت نمایشگاه امسال امضای چندین قرارداد بین صنایع گوناگون بود.
داخلی‌سازی ۱۰میلیارد دلاری
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این نمایشگاه پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ساخت داخل برگزار شده و حضور معاونان رئیس‌جمهوری، وزیران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان قوه‌قضاییه در نمایشگاه نشانگر اهمیت و جایگاه این نمایشگاه بوده است، گفت: هدف معرفی نیازها است تا شرکت‌های توانمند برای داخلی‌سازی آنها اعلام آمادگی کنند.
به گزارش ایدرونیوز، رحمانی به انعقاد قراردادها در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی مانند سازه‌گستر و ساپکو و قطعه‌سازان ۸۵میلیون یورو برای داخلی‌سازی قطعات و ملزومات مورد‌نیازشان قرارداد بستند. همچنین شرکت‌هایی مانند مخابرات، ایرانسل و همراه‌اول هزاران قطعه برای داخلی‌سازی به نمایشگاه آورده بودند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه رسانه‌ها به انعکاس مطلوب فضای به‌وجود‌آمده برای تعمیق ساخت داخل کمک کنند، اضافه کرد: داخلی‌سازی ۱۰میلیارد دلار اقلام و قطعات وارداتی بین شرکت‌هایی که می‌خواهند ساخت داخل کنند توزیع شده است‌ تا شرکت‌های داخلی این قطعات را داخلی‌سازی کنند که این موضوع خود نقش مهمی در اشتغالزایی و ایجاد اشتغال جدید خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نرخ ارز نیز در این روزها تثبیت شده است، افزود: تثبیت نرخ ارز به نفع تنظیم بازار و تولید است و در این چند ماه کارهای بزرگی مانند همین نهضت ساخت داخل نیز شروع شد که ظرفیت‌های جدیدی برای تولید و اشتغال در‌بردارد.
رحمانی با تاکید بر اینکه وظیفه‌مان حمایت از تولید است، تصریح کرد: در استان‌ها گروه‌های کارشناسی تشکیل شده که به سراغ واحدهای صنعتی و تولیدی می‌روند و مشکلات و مسائل آنها را جمع‌بندی می‌کنند. همچنین مواردی را به استان‌ها تفویض کردیم تا خودشان کار را با سرعت بیشتری ‌پیش ببرند.
نمایشگاهی فراتر از انتظارها
محمدباقر عالی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) هم از ادامه برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور به شکل‌های مجازی و فیزیکی در سامانه‌ها و ساختمان‌های سازمان‌های مرتبط و نیز در‌نظر گرفتن یک دبیرخانه دائمی برای آن خبر داد و گفت: برگزاری نمایشگاه ساخت داخل با توجه به منحصربه‌فرد بودن آن با این وسعت و کیفیت مورد توجه بیشتر مقامات عالی رتبه کشور و لشگری قرار گرفت.
وی افزود: در سطح اجرایی نیز بین تمامی نهاد‌ها همکاری و هماهنگی زیادی برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده ‌و این نمایشگاه چگونگی ارائه نیازها و جمع‌سپاری آنها را به خوبی برآورده کرده است.
رئیس هیات‌عامل ایدرو گفت: بر اساس نظر ‌وزیر صنعت، معدن و تجارت و کسانی که از این نمایشگاه بازدید کردند این نمایشگاه بسیار فراتر از حد انتظارها بود.
امضای ۱۳۰ تفاهمنامه
محمدرضا عبداللهی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان ایدرو هم از بسته شدن ۲۵ قرارداد همکاری در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید خبر داد و به ایدرونیوز گفت: در این نمایشگاه که از ۲۷ تا ۳۰ تیر در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی با حضور ۲۲۰ شرکت برگزار شد، بیش از ۱۳۰ تفاهمنامه بین شرکت‌های تولیدکننده و متقاضیان گوناگون امضا شد.
او با اشاره به استقبال چشمگیر و خارج از انتظار شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه گفت: در ۳ روز برگزاری نمایشگاه بیش از ۳هزار و ۳۰۶ مذاکره برای ساخت داخل انجام شده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان ایدرو با اشاره به اینکه شرکت‌کنندگان از حضور در این نمایشگاه رضایت کامل داشتند، توضیح داد: در نخستین نمایشگاه تولیدکنندگان و متقاضیان در بخش‌های صنایع خودرو و قطعات، لوازم‌خانگی و لوازم غیرفلزی، مخابرات، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع دریایی، صنایع معدن فلزی و غیرفلزی از ۲۱ استان کشور حضور داشتند. عبداللهی به حضور بیش از ۲۲۰ شرکت و تشکل در این نمایشگاه اشاره و تاکید کرد: ۴۱درصد از فضای این نمایشگاه به صنعت خودرو و قطعات آن اختصاص داشت. همچنین صنایع مربوط به مخابرات ۱۴درصد، صنایع معدنی ۱۱درصد، لوازم‌خانگی فلزی و سازمان‌ها و نهادها ۱۰درصد و نفت، گاز و پتروشیمی ۳درصد از مساحت نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند.
بومی‌سازی طراحی و مهندسی
به گزارش ایدرونیوز، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است‌ یکی از جنبه‌های ساخت داخل، بومی‌سازی است و در راستای نیاز گوناگون شرکت‌ها مطرح می‌شود و این موضوع تنها در بخش قطعات یا ماشین‌آلات نیست و حتی می‌تواند در بخش طراحی و مهندسی نیز مطرح شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه ممکن است شرکتی برای طراحی یک قطعه از یک شرکت و در تولید آن محصول از شرکت دیگر کمک بگیرد، افزود: این نمایشگاه بخش کوچکی از نیاز داخلی‌سازی را نشان داد و در تمام بخش‌ها می‌توان داخلی‌سازی را اجرا کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ساده‌ترین راه شرکت‌ها برای تامین نیازهای خود رفتن به سمت واردات است، تصریح کرد: حضور در نمایشگاه ساخت داخل روشی جدید برای شرکت‌ها است تا با مذاکره و گفت‌وگو بتوانند زمینه تامین نیازهای خود را برآورد کنند، به‌طور قطع شرکت‌هایی که رویکرد ملی دارند به سمت خرید محصولات داخلی می‌آیند.
صالحی‌نیا با تشریح ساز‌کار نمایشگاه برای تامین نیاز داخلی، گفت: در نمایشگاه یک شرکت قطعه یا تجهیزات مورد‌نیاز خود را به نمایش می‌گذارد و شرکت سازنده‌ای ممکن است نمونه مشابه آن را به‌تازگی تولید کرده باشد و زمینه همکاری دو شرکت فراهم شود یا اینکه نمونه‌ای نزدیک به همان محصول را تولید کرده و نیاز به تغییرات جزئی داشته باشد و امکان تولید آن محصول فراهم باشد و در نهایت اگر محصول جدیدی تولید شود شرکت سازنده پس از بررسی با ارائه پروپوزال یا پیش‌فاکتور می‌تواند مسیر تولید این محصول را در آن شرکت ایجاد کند و از این طریق زمینه ساخت داخل آن را در کشور به وجود آورد.