معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی :

انتظار داریم با توجه به قرار دادهای منعقده در نمایشگاه ساخت داخل هزینه تولید بخش معدن کاهش یابد

در روز پایانی نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید نشست تخصصی چالش ها و راهکارهای ساخت داخل د ر بخش معدن و صنایع با حضور معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی ،مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ، مشاور مدیر عامل و امور سرمایه گذاری خارج از کشور میدکو ، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو برگزار شد .

به گزارش ایدرونیوز ، معاون وزیر صمت در امور معدن و صنایع معدنی در این نشست اظهار داشت : سال گذشته در یخش معدن و صنایع معدنی ۹ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که ۴.۵ میلیارد دلار آن برای بخش معدن و صنایع معدنی هزینه شده است و از این ۴.۵ میلیارد دلار نیز ۲.۵ میلیارد دلار نیز در بخش صنعت فولاد هزینه کرده ایم.

جعفر سرقینی افزود : انتظار داریم بعد از برگزاری نمایشگاه ساخت داخل با توجه به قرار دادهای منعقده هزینه تولید فولاد در هر تن را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد : هدف ما این است که ۵۰درصد هزینه برای بخش معدن و صنایع معدنی طبق یک برنامه ریزی ۴ ساله کاهش یابد .

در این پنل تخصصی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت : محور اصلی کارها در مجلس شورای اسلامی تولید داخل است و قوانین متعدد و مترقی در خصوص معدن نیز تصویب شد ه است.

داریوش اسماعیلی از دیگر کارهای صورت گرفته در این کمیسیون را طراحی و ارائه نقشه راه معدن و صنایع معدنی و برنامه چهار ساله وزارت صمت با همکاری آن وزارتخانه عنوان نمود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار پیگیری اجرای این نقشه راه از سوی بخش خصوصی شد و خاطر نشان کرد تولید داخل با همکاری صنایع معدنی و دانشگاهها امکانپذیر است .

دیگر سخنران این نشست ،مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران بود .

اردشیر سعد محمدی در این نشست با ارائه آماری از تولید مس کشور اظهار داشت : شرکت مس امروز ظرفیت جهارصد هزار تن ذوب دارد که ۲۰۰ هزار تن آن در مس سرچشمه صورت می گیرد.

سعد محمدی خاطر نشان کرد : سرمایه گذاری در بحث کنستانتره را در صنایع مس باید جدی بگیریم تا بتوانیم حجم عملیات معدنی را به دو برابر افزایش دهیم که این مهم ازطریق افزایش بهره برداری از معادن و به روز آوری دستگاهها امکان پذیر است .

وی یاد آور شد تا ۵ سال آینده شاهد افزایش تقاضای مس جهانی خواهیم بود و امیدواریم بتوانیم سهم کشور را از این تقاضا برآورده سازیم که این امر نیازمند به توسعه و ایجاد زیر ساخت های مناسب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ساخت قطعات مشترک بین صنایع مختلف معدنی به منظور کاهش هزینه های ارزبری را خواستار شد.

در ادامه مشاور مدیر عامل و امور سرمایه گذاری خارج از کشور شرکت میدکو طی سخنانی اظهار داشت: راه کاهش هزینه های ارز بری همکاری همه جانبه سازندگان داخلی و تولید کنندگان است برای نمونه تولید تجهیزات در تمامی بخش های تولیدی در صنایع فولاد باید به سمت ساخت داخل حرکت کند.

عزیزالله سرچمی خاطر نشان کرد : با انجام تدابیری می توان میزان ارزبری فولاد را از ۸۰ دلار به ۵۰ تا ۶۰ دلار کاهش داد .

سعید پیر مرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو در این نشست، برگزاری نمایشگاه ساخت داخل را فرصتی برای شرکت های معدنی دانست که از طریق همکاری با سازندگان متعدد از امکان ساخت داخل بهره مند شوند.