- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

وزارت صمت تنها متولی سیاستگذاری ساخت داخل نیست/توجه به ساخت داخل منجر به افزایش اشتغال شده است

به گزارش ایدرونیوز ، فرشاد مقیمی امروز در بازدید از نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق ‌تولید در جمع خبرنگاران گفت: مرکز ساخت داخل به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تایید سازمان امور استخدامی کشور شکل گرفت؛ آنچه در وزارت صمت تشکیل شده، وظیفه نظارت و راهبردی و سیاستگذاری مربوط به ساخت داخل را برعهده دارد و البته ساخت داخل تنها معطوف به وزارت صمت نیست، تولید بحث گسترده ای در مجموع دارد و دستگاه های متعدد متولی امر تولید در کشور از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد نکات متعدد و مسایل پیرامونی زیادی وجود دارد.

او ادامه داد : صرفا وزارتخانه ها و مجموعه سیاستگذاری که در کشور متولی این امر هستند منجر به ساخت داخل نخواهد شد و ارگان های مختلف در توسعه ساخت داخل کشور تاثیر گذارند .

مقیمی به نقش موسسات مالی به عنوان پشتیبان نهضت ساخت داخل اشاره و گفت: موسسات مالی باید پشتیبان باشند تا اهداف ساخت داخل توسعه یابد که خود زمینه ساز اصلی رونق تولید در کشور هم می شود.

او به سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی معاونت و علمی و فناوری، وزارت دفاع به عنوان دستگاه های متولی در بحث سیاستگذاری های کلان و همچنین تداوم همکاری ها برای ساخت داخل اشاره کرد.

مقیمی در بخش دیگری از صحبت هایش به قانون حداکثری که به تازگی توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده است اشاره کرد و گفت: هیات نظارتی برای این قانون پیش بینی شده است ولی مسئولیت اصلی برعهده وزارت صمت و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، ولی سیاستگذاری کلان مورد تایید و ابلاغ قرار می گیرد و همه حوزه ها و دستگاه ها باید به عنوان رویکرد اصلی در تصمیم گیری ها دنبال کنند.

او‌ درباره واردات گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که واردات ما به گونه ای باشد که ساخت داخل مورد حمایت قرار بگیرد و تعرفه ها به گونه ای تنظیم شود که تسهیل گر باشد، البته تعرفه ها با کارگروه های مشترک‌ با وزارت صمت و نهادهای متولی تنظیم می شود ولی نگاه اگر به این سمت باشد که الویت ها به توان و پتانسیل های داخل کشور باشد، در تصمیم گیری های جمعی در کارگروه مذکور سریعتر به نتیجه می رسیم و ‌راحتر می توانیم اجرا کنیم.

مقیمی گفت: ما اعتقاد راسخ دارم که اگر این سیاست را همه افراد و همه ارگان ها پشتیبانی کنند،بخش قابل توجهی از نیازها که از خارج از کشور تامین می کنیم، به دست پژوهشگران و صنعتکاران داخل کشور قابل تعمیم است و آن بخش دیگر، در یک زمان میان مدت قابل دستیابی به دانش و فناوری است.

معاون امور صنایع در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نخستین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری داخل و رونق تولید بیان کرد: دستاوردهای این نمایشگاه می تواند دستاوردهای عملی، مذاکرات دو‌جانبه یا چند جانبه بین واحدها ‌و همچنین محلی برای شناسایی توانمندی های در کشور و متصل کردن نیاز با توان باشد .

وی عنوان کرد: در این نمایشگاه برخی از نیازها و توان ها، منجر به قرداد شده است که از آن جمله می توان قراردادهای بین خودرو سازان و قطعه سازان اشاره کرد که پیش از این از خارج از کشور وارد می شد.