- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

فرصتی برای تولید داخل

«نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل در سال رونق تولید» از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. این نمایشگاه فرصتی است که تولیدکنندگان داخل، توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

نخستین نمایشگاه در حالی برگزار می‌شود که تحریم‌های آمریکا، دقیقا بخش‌های صنعتی و کلیدی ایران را نشانه رفته است. تروریسم اقتصادی قصد دارد چرخ‌های صنعت ایران را از کار بیندازد؛ اما تولیدکنندگان ایرانی با تکیه بر توانمندی‌های خود که در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد، تلاش می‌کنند خلأ‌های ایجادشده در بازار داخل را جبران کرده و به استقلال کشور کمک کنند.

این نمایشگاه با استقبال بخش تولید مواجه شده است و به گفته محمدرضا عبداللهی معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو، ۲۱۰ شرکت و تشکل در نخستین نمایشگاه ساخت داخل شرکت خواهند کرد.
نخستین فرصت برای ارائه دستاوردهای محققان داخلی در بخش صنعت در نمایشگاهی که از ۲۷ تا ۳۰ تیرماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، فراهم شده است.

در این نمایشگاه صنعتگران، تمام نوآوری‌ها و دستاوردهای خود ارائه را می‌کنند. آن‌طورکه محمدرضا عبداللهی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می‌گوید: ۲۱۰ شرکت و تشکل در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید حضور خواهند یافت. ۲۱۰ شرکت در قالب تشکل و ۸۳ شرکت تولیدی به‌صورت مستقیم اقدام به ثبت‌نام و شرکت در نخستین نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید کرده‌اند. آنها در این نمایشگاه قطعات و نیازهای ساخت داخل خود را عرضه خواهند کرد.

به گفته او نخستین نمایشگاه ساخت داخل با هدف معرفی و شناسایی نیازهای صنایع کشور در زمینه خودرو و قطعات آن، صنایع معدنی، لوازم خانگی، صنایع دریایی، نفت، گاز و پتروشیمی و مخابرات برگزار می‌شود. در این نمایشگاه از ۲۱ استان نیز صنایع مختلف هدف، با ارائه نیازهای خود حضور دارند.

صادق نجفی، مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت نیز در ارتباط با این نمایشگاه می‌گوید: باید از ظرفیت نیروی انسانی جوان و کارآمد برای رفع نیازهای داخلی کشورمان استفاده بهینه کنیم و این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای شناسایی این ظرفیت‌هاست. او اضافه می‌کند: این نمایشگاه در راستای اهداف و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت تعمیق ساخت داخل و رونق تولید است. نجفی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره تکیه بر توان داخلی و رونق تولید، بیان می‌کند: باید به سمت رفع نیازهای داخل با استفاده از ظرفیت و توانمندی‌های تولیدکنندگان و محققان کشورمان برویم.مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت ادامه داد: امروز ظرفیت‌های خوبی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کنیم.
فرصتی برای بهبود کیفیت

نمایشگاه ساخت داخل براساس گفته‌های عبداللهی از سوی جامعه هدف با استقبال مواجه شده است. در این رابطه محسن بهرامی‌ارض‌اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران، عنوان می‌کند: شرکت‌های دانش‌بنیان که این روزها رشد سریعی از خود نشان داده‌اند، می‌توانند محصولات آزمایشگاهی را برای بازار داخلی و صادراتی تجاری‌سازی کنند که با توجه به نرخ بالای ارز، مقرون‌به‌صرفه‌تر درمی‌آید.او از نمایشگاه به‌عنوان فرصتی یاد می‌کند که زمینه عقد قراردادهای دو یا چندجانبه را در میان تأمین‌کنندگان مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات فراهم می‌کند.

به گفته او فرصت گران‌شدن ارز زمینه را برای تثبیت موقعیت، افزایش کیفیت و رقابت با کالای مشابه خارجی، برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند.این عضو اتاق بازرگانی ادامه می‌دهد: تولیدکننده‌ها از فرصت پیش‌آمده ‌می‌توانند حداکثر استفاده را ببرند تا اگر در آینده به سازمان تجارت جهانی پیوستیم و به شرایط ارزی بهتری رسیدیم یا اینکه در به روی واردات کالا باز شد، آنها از چرخه تولید حذف نشوند. نمایشگاه برگزارشده هم در همین راستا می‌تواند فرصتی برای افزایش کیفیت محصولات در طولانی‌مدت باشد.

سیده‌فاطمه مقیمی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز می‌گوید: اقتصاد در دنیا فقط در شرایطی فرصت‌های جدیدی پرورش می‌دهد که از یک سو دانشگاه و از سوی دیگر صنعت را باهم آشتی دهد تا این دو با هم‌گرایی و با یکدیگر حرکت کرده و فرصت‌های جدیدی را در بازار ایجاد کنند.

او اضافه می‌کند: در مقطع زمانی‌ای که محدودیت‌های اقتصادی ازجمله تحریم شکل گرفته است، شاید معرفی‌کردن کالای داخلی که با همکاری این دو حوزه تولید شده است، در سال رونق تولید بتواند بازار جدیدی برای ملت ایران باز کند. به اعتقاد مقیمی، مهم‌ترین انتظاری که تولیدکننده از این نمایشگاه دارد، این است که کالایی که ساخته یا خدماتی که آماده کرده است، فروش برود.

جبران کسری‌ها با ساخت داخل

علاوه بر تجار، مجلس‌نشینان نیز از برگزاری نمایشگاه ساخت داخل در تهران استقبال کرده و آن را فرصتی مغتنم معرفی می‌کنند.

عبدالله رضیان، دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، از نمایندگانی است که نمایشگاه پیش‌رو را فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌ها و ارتقای سطح تولید کالای داخلی معرفی می‌کند. او می‌گوید: برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌های تولید را بشناسیم و کسری‌ها را جبران کنیم، به برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیاز داریم.

این نمایشگاه‌ها می‌توانند به ایجاد ظرفیت‌های صادراتی در بخش تولید کمک کنند. او با اشاره به اینکه پیش از اعمال تحریم‌ها، کالای ایرانی توان رقابت با نمونه‌های خارجی خود را نداشت و مصرف‌کننده‌ها نیز از کالای داخلی استقبال نمی‌کردند، تحریم‌ها را عامل ایجاد ظرفیتی جدید برای توانمندشدن تولیدکنندگان داخلی معرفی می‌کند.

به اعتقاد رضیان، تحریم‌ها واردات را غیراقتصادی کرده و به تبع آن کشور ناگزیر به تولید داخلی شده که این مسئله ضریب اشتغال را نیز بهبود داده است.

سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» کمک می‌کند زنجیره‌ صنایع کشور به یکدیگر متصل شود و خودشان نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. او ادامه می‌دهد: هر نوع تولیدی باید بازار فروش داشته باشد. یکی از دلایل ایجاد مشکل برای تولیدکنندگان داخلی، آن است که بیشتر آنها بدون مطالعه تولید می‌کنند؛ در‌حالی‌که باید از جامعه مصرف‌کننده شناخت داشته باشند و بر اساس نیاز آنها تولید کنند. امینی با بیان اینکه تولید حتما باید با مطالعه و شناخت و به تناسب جامعه ایران انجام شود، به تلاش کشورهای پیشرفته برای تأمین نیازهای خودشان و جوامع دیگر اشاره می‌کند. او می‌گوید: این الگوی موفقی است و اگر ما هم این کار را انجام دهیم، تجربه‌ای موفق خواهیم داشت.

به گفته امینی، برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست تأثیر بسیاری بر جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد. اگر کالای باکیفیتی تولید کنیم، بیشتر از همه مردم ایران از آن استقبال می‌کنند.

اکنون ما در تحریم و فشار هستیم و برای واردات مشکل داریم. تولید داخلی قطعا می‌تواند بازار ما را پوشش دهد و بیشتر نیازهای ما از این طریق تأمین ‌شود. بهتر است پول فروش نفت که به‌ شکل ارز به کشور برمی‌گردد، برای خریدن محصولات خارجی هزینه نشود تا به زیرساخت‌ها برسد.

او برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را ایده خوبی دانسته و عنوان می‌‎کند: اگر درباره چیزی که داریم اطلاع‌رسانی شود، تولیدکننده و مصرف‌کننده سراغ آن می‌آیند. به تناسب اینکه می‌خواهیم با تولیدکنندگان سراسر کشور آشنا شویم یا جامعه مصرف‌کننده، باید در‌این‌باره اطلاع‌رسانی شود تا مردم با ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های داخلی آشنا شوند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه می‌دهد: بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما نمی‌دانیم فلان کارخانه خودروسازی یا نفت و پتروشیمی به چه چیزی نیاز دارد. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی کمک می‌کند این زنجیره به یکدیگر متصل شود.

نمایشگاه عامل شناسایی گمنام‌ها

بهبود ضریب اشتغال، یکی از فواید تکیه بر توان تولید داخل است. از نگاه علی جعفری، عضو اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات فلزی، نمایشگاه پیش‌رو سبب می‌شود هنرمندان گمنام و تولیدکنندگان توانایی که در اصناف مختلف وجود دارند، شناسایی شوند.

او با اشاره به شرایط تولید مصنوعات فلزی که بدون مشارکت و همکاری چند صنف با یکدیگر امکان‌پذیر نیست، نمایشگاه را فرصتی می‌داند که افراد وابسته به تولید یک مصنوع فلزی، یکدیگر را پیدا کنند.

منبع : روزنامه شرق