سکوی خودباوری

محمدباقر عالی ، معاون وزیر صمت

عملیات آبگیری و نصب سکوی گازی و متعلقات ۷ هزار تنی «بی ۱۴» فاز ۱۴ پارس‌جنوبی امروز(شنبه) در عمق صدکیلومتری ساحل عسلویه در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس به دست متخصصان و مهندسان سختکوش ایرانی انجام می‌شود.
این سازه ۲۵۰۰ تنی حدود ۵۰۰ کیلومتر را از محل تولد خود (کشتی‌سازی صنایع فراساحل ایران) در بندرعباس و از مرکز تنگه هرمز با افتخار و اقتدار مزین به پرچم مقدس سه رنگ کشورمان تا سمت غربی خلیج فارس پیموده است و اکنون با توان و همت فرزندان ایران نصب خواهد شد.
سکوی «بی‌۱۴»، ایرانی‌ترین سکوی گازی کشور است. صد درصد عملیات مهندسی، طراحی و ساخت آن در زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته است، این در حالی است که سایه تحریم طی دو سال اخیر بر صنعت کشور سنگین‌تر شده است.
بیش از ۶۰ درصد تأمین قطعات این سکو در داخل کشور انجام شده است. مهندسان و متخصصان کشورمان در سکوی قبلی رکورد زمان راه‌اندازی از نصب تا خروج گاز را به ۲۶ روز کاهش داده‌اند که در سطح دنیا مایه غرور است.
سکوی بی‌۱۴ تنها یک سکوی گازی نیست، می‌توان ادعا کرد بی‌۱۴، سکوی خودباوری و اعتماد به توان ساخت داخل است. وزارت نفت با واسپاری داخلی ۴ سکوی فاز ۱۴ رقم بزرگی – حدود ۶۰۰ میلیون دلار – را وارد چرخه کسب و کار و تولید سازندگان کشور کرد که در سکوی بی‌۱۴ با حدود ۱۵۰ میلیون دلار جلوگیری از خروج ارز حدود ۱۰ میلیون نفر ساعت اشتغال را در پی داشته است.
کوتاه سخن اینکه ادامه این هم‌آوری و هم‌افزایی بخش‌های مهم نفت، گاز و پتروشیمی و سازندگان صنایع کشور بیش از پیش بویژه در شرایط  خاص تحریم‌های کنونی می‌تواند سکوهای خودباوری و توانمندی بسیاری را به تسخیرو فتح نخبگان، متخصصان و صنعتگران داخلی درآورد؛ آنچه تصویری از رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است.