مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:رونق تولید با تقویت تعاملات بین المللی میسر می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: برای تحقق شعار سال، اقدام ها و الزام هایی لازم است تا شاهد رونق تولید در کشور باشیم و در این راستا تقویت تعاملات بین المللی و توسعه اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی:رونق تولید با تقویت تعاملات بین المللی میسر می شود

«ابوالفضل کیانی بختیاری» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نامگذاری امسال به «رونق تولید» توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: دیپلماسی اقتصادی و دستگاه سیاست خارجی کشور باید در مسیر توسعه برونگرا و تقویت نظام بازار آزاد گام برداشته و با کاهش موانع و تنش‌های خارجی و ایجاد شرایط امن و ایمن از راه تعامل سازنده با نظام بین‌الملل، زمینه رشد و توسعه در حوزه کسب و کار را فراهم کند.
کیانی خاطرنشان کرد: تغییر شرایط و عبور از تحریم‌ها با ایجاد انسجام ملی و افزایش قدرت داخلی از یک ‌سو و تلاش برای کاهش تنش با نظام بین‌الملل از سوی دیگر، امکانپذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب وکار به منظور حذف یا اصلاح آنها، همچنین قوانین قدیمی، موازی، مغایر و متضاد بسیار حائز اهمیت است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: بخش صنعت کشور باید با همکاری مجلس به این کار مبادرت کند که از آن جمله قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ است که تاکنون به روز نشده است.
کیانی در عین حال یادآور شد: قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار، قانونی بسیار متعالی است که برای اجرایی شدن آن هنوز اقدام های جدی و مؤثری انجام نشده است.
به گفته این مقام مسئول، حمایت از بنگاه های کسب و کاری که به دلیل مشکلات موجود با کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کنند و کمک به آنها در راستای کاهش قیمت تمام شده کالاها و خدمات و افزایش بهره وری بنگاه ها بجای ایجاد بنگاه های جدید، الزامی است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بیان داشت: مبارزه با مفاسد اقتصادی و طراحی و تنظیم الگوی ملی شفافیت اقتصادی در راستای حذف رانت خواری و ویژه خواری در کسب وکارها و امید آفرینی برای کارآفرینان جوان باید در دستور کار باشد.
وی گفت: طرح مبارزه با مفاسد و جرائم اقتصادی بایستی بی پروا و ضربتی عمل کند، زیرا مبارزه با فساد، رشوه و جرائم اقتصادی، موجب ایجاد روزنه امید در دل شهروندان خواهد شد.

** مدیریت نقدینگی

کیانی بختیاری، مدیریت نقدینگی برای افزایش تولید را خواستار شد و افزود: کارشناسان‌ مهمترین دلایل کاهش ارزش پول ملی را رشد افسار‌گسیخته نقدینگی، نبود تناسب تولید با رشد نقدینگی، بالا رفتن نرخ تورم و کاهش توان تولید عنوان و تاکید دارند که ضعف سیاستگذاری و مدیریت نقدینگی در اقتصاد ایران سبب شده که نقدینگی در عمل، تبدیل به ابزاری برای تخریب بازارها چون سکه و ارز، خودرو و مسکن شود و حتی برای تولید هم دردسرهایی ایجاد کند.
وی یادآور شد: اکنون با حجم بالایی از نقدینگی در کشور روبه ‌رو هستیم که اگر مدیریت شده و به سمت فعالیت‌های اقتصادی سوق پیدا کند، رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.

** رفع موانع سرمایه گذاری خارجی

وی ادامه داد: یکی از اولویت های مهم برای افزایش سرمایه گذاری خارجی، رفع موانع آن است؛ در این راستا ایجاد ثبات در بازار ارز، بهبود تعاملات سیاسی و تامین امنیت سرمایه گذاران خارجی تاثیر مهمی در رشد آن دارد.

کیانی یادآور شد: طرح های تشویقی مانند تضمین بیمه ای سرمایه ها و جلوگیری از تضعیف پول ملی می تواند رشد سرمایه گذاری خارجی را ممکن کند، زیرا خارجی ها در بخش های اقتصادی که احتمال کاهش ارزش سرمایه است، اقدام به سرمایه گذاری نمی کنند.

به گفته این مسئول، کاهش هزینه‌های تولید‌، مقابله با واردات بی رویه، ثبات نظام ارزی، اصلاح نظام بانکی و رفع موانع صادرات، ارتقای کیفی و رقابت پذیرکردن تولید، تعریف مشوق ها برای رونق تولید، حمایت از ایده‌های فعالان اقتصادی بویژه دانش آموختگان دانشگاهی، طراحی نقشه راه سرمایه گذاری و اشتغال، برنامه ریزی و اقدام برای توانمندسازی بنگاه های کسب وکار و تقویت امید به آینده برای مدیریت انتظارات مردم دیگر راهکارهای رونق تولید است.

به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.

بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال ۱۳۹۶ نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد.