صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و حمایت از تولید

نوسازی خودروهای فرسوده کشور موضوع بسیار مهمی است که در سال‌های گذشته بخوبی مورد توجه قرارنگرفته و نتیجه این مساله حضور و تردد خودروهایی با عمر بالا در ناوگان حمل و نقل کشور و آلودگی شدید هوا به‌ویژه در کلان شهرهاست.

طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین پیرو دستور ریاست محترم جمهور و ابلاغ وزیرمحترم صنعت، معدن و تجارت دردستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته است. در این طرح که با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی تعریف شده است، با تخصیص حداکثر ۵۰ درصد قیمت فروش خودروها به‌عنوان یارانه از سوی دولت از محل صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی ۳ سال جایگزین خودروهای فرسوده موجود می‌شوند.

به گزارش ایدرونیوز به نقل از آرمان، در این خصوص گفتگویی بامهندس بهزاد اعتمادی، قائم مقام رئیس عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته که در ادامه می‌خوانیم.

طرح نوسازی ناوگان تجاری یکی ازطرح‌های عمده دولت به شمار می‌رود، ابتدا درباره کلیات این پروژه توضیحی ارائه کنید؟

در ۱۶ بهمن سال ۹۶ ریاست جمهوری طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و درون شهری و طرح‌های اشتغال‌زایی را عنوان و در ۱۹ بهمن همان سال به سازمان گسترش به‌عنوان ستاد اجرایی این طرح ابلاغ شد. این طرح نوسازی ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل فرسوده را در برمی گیرد که شامل اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس است و قرار است در مدت سه سال بازسازی و نوسازی و در واقع جایگزین شوند.

تفکیک خودروهای سنگین در این طرح به چه صورت است ؟

این طرح ۷۶۵۰۰ دستگاه انواع اتوبوس و مینی بوس و ۱۲۶ هزار دستگاه کامیون و کامیونت را شامل می‌شود.

وضعیت ناوگان حمل ونقل کشور در حال حاضر چگونه است ؟

در شهرستان‌ها و کلانشهرها آمارخودروهای فرسوده بالاست اما اثرات آلایندگی آن به طور دقیق‌مشخص نیست چون خودروهایی هستند که با قدمت ۵۰ تا ۶۰ سال هنوز در جاده‌ها تردد دارند برخی خودروها نیز استانداردهای لازم را ندارند که بخش عمده‌ای نیز ثبت نمی‌شود. در تهران کامیون‌ها از ساعت ۱۲ شب به بعد تردد آزاد دارند که میزان زیادی آلایندگی دارند به طوری که روزانه ۸ تن اجزای آلایندگی به هوا منتشر می‌شود که از این تعداد بیش از ۵۰ درصد مربوط به کامیون‌هایی است که در سطح شهر تردد می‌کنند که با اجرای این طرح و جایگزینی خودروهایی مطابق یورو ۵ بیش از درصد آلایندگی‌ها از بین خواهد رفت.

طرح نوسازی ناوگان چه تاثیری بر مصرف سوخت دارد؟

دویست و دو هزار و پانصد دستگاه خودرو سنگین تجاری مجموع کل طرح نوسازی ناوگان است که بر اساس محاسبات صورت گرفته صرفه جویی کل ناوگان در مصرف سوخت طی ۷ سال ۲۵هزار و ۴۰۰میلیون لیتر و صرفه جویی روزانه این طرح در کل ناوگان ۹/۹ میلیون لیتر خواهد بود. کل یارانه تخصیص یافته در یک سال مبلغ ۵۲۶/۱ میلیون دلار و در ۷ سال ۶۶۶/۱۰ میلیون دلار خواهد بود.

منابع ارزی این طرح چگونه در حال تامین است ؟

منابع ارزی مورد نیاز این طرح از طریق صرفه جویی در مصرف سوخت خودروها تامین می‌شود.منابع ارزی در سال اول اجرای طرح از طریق صندوق توسعه ملی و در سال‌های بعد از طریق فاینانس تامین خواهد شد. بخشی از منابع ریالی مورد نیاز انجام طرح از طریق شبکه بانکی به صورت تسهیلات ۶۰ ماهه به متقاضیان ارائه خواهد شد. آورده نقدی متقاضیان در مرحله ثبت نام ۲۰% ارزش خودرو است.

درباره اعتبار تخصیص یافته این طرح توضیح دهید؟

آنچه از سوی شورای اقتصاد مصوب شده است ده میلیارد و ۶۶۶ میلیون دلار برای سه سال است که تا به امروز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو توسط صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح در سال اول تامین منابع گردیده است. بانک‌های عامل و بانک مرکزی، وزرات راه و وزارت کشور، سازمان بهینه‌سازی سوخت ارگان‌هایی هستند که وظایفی را به عهده دارند. بازپرداخت این مبلغ تخصیص داده شده باید باصرفه جویی صورت گیرد بنابراین سامانه‌هایی تشکیل شده که شرایط ثبت نام را اعلام می‌کنند و بعد میزان پیمایش به وزارت نفت اعلام می‌شود و وزارت نفت نیز با درنظرگرفتن میزان صرفه جویی برای بازپرداخت مبالغ اقدام خواهد کرد.

محاسن و مزایای اجرای این طرح چیست؟

اجرای این طرح موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، بالابردن امنیت در جاده‌ها حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو‌های سنگین افزایش حجم و سهم شبکه ناوگان تجاری از حجم ترانزیت بار بین المللی و افزایش درآمد ناشی ازافزایش سرعت جابجایی بعلاوه صرفه جویی درهزینه‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها و خودرو‌ها می‌شود.

تفاوت این طرح با طرح‌های قبلی در چیست؟

در طرح‌های قبلی دولت در کنار آورده متقاضیان کمک می‌کرد ولی از مزایای این طرح این است که دولت ۵۰ درصد هزینه خرید می‌پردازد و ۳۰ درصد را با مصوبه دولت تسهیلات با بهره ۱۸ درصد و ۶۰ ماهه تخصیص داده شده که فقط ۲۰ درصد را متقاضی می‌پردازد. دولت در طرح قبلی فقط یارانه‌ای را به صورت کمک قرار داده بود و طرح گذشته به این صورت نبود که ۵۰ درصد هزینه خودرو را دولت تامین کند و برای طرح جدید سازمان گسترش هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و طرح به طور کامل جامع است و بر اساس مطالعات صورت گرفته است.

قیمت تمام شده خودروها مشخص شده یا خیر؟

قیمت فروش از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدگنندگان کنترل می‌شود، در قیمت تمام شده نیز هزینه‌هایی وجود دارد که در این طرح حذف می‌شود تا قیمت تمام شده پایین‌تر بیاید. به ازای هر خودرویی که خارج شود یک خودرو جایگزین خواهد شد. همچنین در پروسه اسقاط سعی شده کمترین زمان را داشته باشیم تا خودروی جدید سریعتر تحویل شود.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در خصوص اجرایی شدن این طرح چه اقداماتی انجام داده است؟

پس از ابلاغ اجرای طرح به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ستاد مرکزی مدیریت طرح مستقر در ایدرو فرایند لازم به منظور اخذ مصوبات قانونی لازم از مراجع را با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی زیربط( تشکلیل بیش از ۴۰ جلسه درستاد) پیگیری نموده که دراین راستا می‌توان به اخذ مصوبه شورای اقتصاد، مصوبه اعطای تسهیلات ریالی توسط هئیت وزیران، مصوبه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، تدوین شیوه نامه و…. اشاره نمود. سهمیه تولید خودرو و دریافت تسهیلات بر اساس توانایی تولید توسط ستاد طرح بین خودروسازان داخلی توزیع شده است. ثبت سفارش و پالایش اطلاعات و تخصیص سهیمه ارزی هر شرکت با معرفی به صندوق توسعه ملی توسط ایدرو صورت می‌پذیرد.همچنین شناسنامه اعتباری توسط بانک عامل انجام و پس ازارائه به صندوق توسعه ملی قرارداد مشرکت مدنی اقدام شد.پس از صدور سند مسدودی توسط بانک مرکزی هماهنگی استفاده از تسهیلات ریالی توسط خودروسازها با هماهنگی بانک مرکزی صورت گرفت و وزارت کشور و راه و شهرسازی برای ایجاد سامانه ثبت نام متقاضیان هماهنگی متقاضیان هماهنگی لازم صورت گرفته است.

آخرین وضعیت ثبت سفارش و ارز تخصیص یافته به چه صورت است؟

۴۲هزار و ۳۴۱ ثبت سفارش به ارزش ۱میلیارد و ۹۹۲ میلیون یورو صورت گرفته که توسط ۱۹ خودروساز شرکت کننده در این طرح صورت می‌گیرد. همچنین برای ۲۳۷۱۴ دستگاه خودروی سنگین مسدودی ارزی از طریق منابع صندوق توسعه ملی اخذ شده که تاکنون بیش از ۳۶۰ دستگاه تولید و آماده تحویل به متقاضیان است.شیوه نامه اعطای تسهیلات ریالی با پیگیری‌های بعمل آمده توسط بانک مرکزی به بانکهای عامل ابلاغ شده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانکها از تسهیلات ریالی معادل ۳۰ درصد قیمت خودرو بهره مند گردند.