نگاهی به ایدرو در سالی که گذشت   

ایدرو، پیشرو در توسعه متوازن صنعتی کشور

این سازمان در حالی وارد ششمین دوره حیات خود شده است که شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور متاثر از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، فضای تحریمی اخیر و هم چنین فضای انقلاب صنعتی چهارم است که حرکت هوشمندانه توسعه صنعتی کشور همسو با آن را می طلبد.

محمدرضا  عبداللهی ، معاون برنامه ریزی و توسعه ایدرو – سازمان های توسعه ای با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و صنعتی  با  اتخاذ جهت گیری های  راهبردی  در زمینه های مختلف  عمل می کنند. در زنجیره توسعه اقتصادی و صنعتی، سازمان‌های توسعه‌ای نقش حلقه جایگزین، برای حلقه‌های خالی و مفقوده را بازی می‌کنند. به عبارت دیگر، این سازمان‌ها، تسهیل‌ و تسریع‌کننده ارتباطات و عملیات در صنعت و اقتصاد هستند و به عنوان نهادهایی تخصصی جهت توسعه اقتصاد و صنعت شکل می گیرند. حال  که کشور  با  توجه به شرایط حاکم  و اتخاذ رویکرد  سیاست اقتصاد مقاومتی به دنبال تبدیل به یک اقتصاد ثابت، پایدار و قدرتمند است ، بهره گیری از سازمان های توسعه ایی به عنوان نهادی تخصصی برای تسهیل و تسریع سیاست فوق از اهمیتی بسیاری برخوردار است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو ) به عنوان با سابقه ترین سازمان توسعه ای یکی از بنیان های مهم برای توسعه صنعتی کشور بوده که در طول ۵۱ سال حیات خود، خدمات ارزنده ای را در مسیر توسعه صنعتی و ایجاد صنایع بزرگ و صنایع وابسته به آنها در حوزه های حمل و نقل، انرژی، صنایع نوین، بازسازی و نوسازی صنایع و توسعه مدیریت ایفا کرده است.

.

این سازمان در حالی وارد ششمین دوره حیات خود شده است که شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور متاثر از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، فضای تحریمی اخیر و هم چنین فضای انقلاب صنعتی چهارم است که حرکت هوشمندانه توسعه صنعتی کشور همسو با آن را می طلبد.

ایدرو در دهه ششم فعالیت خود اقدام به تهیه برنامه چهارساله تا افق ۱۴۰۰ نموده تا در شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور با تلاش مجدانه پاسخگوی انتظارات و اهداف اسناد بالادستی و ذینفعان اصلی خود باشد. در شرایط فعلی که بسیاری از بخش های کلیدی صنایع مهم کشور وابسته به کشورهای صاحب تکنولوژی است ، نیاز است تا سازمان های توسعه ای حمایت های کافی برای توسعه سرمایه گذاری در این صنایع ارائه نمایند.

یکی از دلایل عقب ماندگی صنعتی ، عدم توان یا تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در برخی صنایع و فناوری ها است . سازمان های توسعه ای وظیفه دارند تا با توسعه و ترویج سرمایه‌گذاری در صنایع مهم، استراتژیک و دارای اولویت نظیر صنایع حمل و نقل، تجهیزات سازی، زیربنائی، ساختمانی، شیمیایی، تبدیلی و غذایی بر این وظیفه مهم در حل این معضل اقدام نمایند . ایدرو نیز با بررسی چرخه‌های صنعتی کشور و تعامل با صنعت‌گران، کارآفرینان، شرکت های مشاوره صنعتی و صاحبان ایده، فرصت های سرمایه‌گذاری صنعتی کشور را شناسائی نموده و با تهیه گزارش‌های امکان‌سنجی این ایده‌ها را در چارچوبی استاندارد به سرمایه‌گذاران معرفی می‌نماید. این کارکرد در بخش‌های استراتژیک، توسعه متوازن منطقه ای، حمایت از شرکت های کارآفرین و طرح سرمایه گذاری پرریسک اهمیت بسیاری برای ایدرو دارد.

با هدف تولید مشترک، انتقال و توسعه تکنولوژی و صادرات مشترک ، ایدرو تلاش نموده است به جذب سرمایه گذاری و مشارکت های داخلی و خارجی بپردازد، که این سیاست باعث رشد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال می گردد . ایدرو با مشارکت  و سرمایه گذاری در ۱۹ پروژه صنعتی در نهایت  حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ شغل مستقیم را ایجاد خواهد نمود. حجم ریالی کل سرمایه گذاری پروژه های فوق معادل ۱۲۸ هزار میلیارد ریال برآورد می گردد.

سایر برنامه های مهم و طرح های در دست اجرا این سازمان که در سال ۱۳۹۷ آغاز و یا  ادامه یافته عبارت است  از  سرمایه گذاری ۹۳۱ هزار میلیارد ریالی در حوزه مدیریت پیمان با اجرای ۲ پروژه و اشتغال  مستقیم بالغ بر  حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر  و  نیز  اشتغال مستقیم نهایی ۹ هزار نفر در پروژه های پیمانکاری ایدرو که حجم ریالی آنها معادل ۴۵۶ هزار میلیارد است .

این سازمان توسعه ای با بهره گیری از ظرفیت های صنایع هدف و همچنین اتکا بر آمایش صنعتی و مزیت‌های منطقه سعی دارد تا فعالیت خود را برای مشارکت در توسعه متوازن در مناطق کمتر توسعه یافته با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، گسترش دهد. همچنین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر مبنای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی و در چارچوب راهبردهای مصوب خود به منظور توسعه صنعتی مناطق محروم نسبت به برنامه‌ریزی جهت شناسایی توانمندی های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی مناطق مختلف اقدام نموده و همواره پذیرای مشارکت و نظرات سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بخش خصوصی بوده است. در همین راستا در حال حاضر  ۴۵ درصد از تعداد کل پروژه های  سرمایه گذاری  ایدرو  در مناطق کمتر توسعه یافته کشور است و این سازمان با اجرای ۹ پروژه در حوزه های طرح تولید بیواتانول سوختی از غلات در کرمانشاه و باشت، طرح تولید تایر در لرستان ، سیستان و بلوچستان و کردستان ، طرح تولید الیاف شیشه مرند، طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین، طرح تولید مقاطع فولاد آلیاژی اسفراین و طرح تولید کاغذ از کربنات کلسیم در خرامه موجب اشتغال  بیش از  ۵  هزار نفر را فراهم خواهد آورد.  مجموع  سرمایه گذاری پروژه هایی  که ایدرو در مناطق کمتر توسعه یافته در آن ها سرمایه گذاری و یا مشارکت دارد تا زمان بهره برداری معادل ۵۴۷ میلیون سرمایه گذاری یورویی ، ۲۱۲ میلیون سرمایه گذاری دلاری و به اضافه حدود ۱۵ هزار میلیارد سرمایه گذاری ریالی است .

کوتاه سخن اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تهیه برنامه افق ۱۴۰۰ و با تلاش مجدانه خانواده بزرگ ایدرو سعی بر پاسخگویی انتظارات و اهداف ذینفعان اصلی خود را دارد و باید از سوی دولت و مجلس از نگاه جدی تری برخوردار شود تا بتواند رسالت خطیر خود را بر اساس اساسنامه سازمان انجام دهد.