وزارت راه با ایجاد دهکده لجستیکی در جهرم موافقت کرد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی جهرم گفت: با توجه به موقعیت و قابلیت‌های شهرستان جهرم با راه‌اندازی دهکده لجستیکی در منطقه ویژه اقتصادی جهرم، موافقت شد.

به گزارش ایدرونیوز ، پیام فخرو، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این موافقت با نامه معاون وزیر راه و شهرسازی به تاریخ ۲۸ بهمن ماه به مدیرعامل راه‌آهن کشور ابلاغ شد.
وی اظهار کرد: محقق شدن این مهم، ضمن اینکه موجب رونق تجارت می شود، رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را برای این شهرستان در پی دارد.
لجستیک، بخشی از فرآیند زنجیره‌ای تامین کالا و تدارکات است که انتقال و انبارکردن موثر کالاها و خدمات مربوطه را برای فراهم کردن نیاز مصرف‌ کننده از مبدأ تولید تا مقصد مصرف، کنترل، برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.
دهکده لجستیکی محلی است که برای مدیریت فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا ساخته می‌شود و افزون بر برخورداری از زیرساخت‌های لازم، می تواند نیازهای خدماتی را نیز برای انجام فعالیت‌های حمل و نقلی تامین کند.
خدمات گمرکی، امکانات مختلف ارتباطی و الکترونیکی، امکان تردد و رفت‌وآمد اتوبوسی در داخل دهکده، محوطه‌های پارک، تخلیه و بارگیری، رستوران، جایگاه سوختگیری و کارواش، خدمات مختلفی هستند که در یک دهکده لجستیک ارائه می‌شود.
منطقه ویژه اقتصادی جهرم که یکی از پنج منطقه ویژه مصوب در استان فارس است، در جاده شیراز به جهرم و در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری شهر جهرم واقع شده است.
مطالعات جامع این منطقه ویژه در سال ۱۳۹۱ و با هدف گسترش حوزه صنعت و افزایش اشتغال در این منطقه آغاز شد.
این منطقه ویژه زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و با گراش تجاری – صنعتی در قالب ۲ فاز راه اندازی خواهد شد.
فاز نخست آن در فضایی به وسعت حدود ۷۳ هکتار و فاز دوم آن در زمینی به مساحت حدود ۲۶۶ هکتار و در مجموع این منطقه ویژه اقتصادی در ۳۳۹ هکتار آماده بهره ‌برداری خواهد شد.
منطقه ویژه اقتصادی، محدوده جغرافیایی مشخصی در مبادی ورودی یا در داخل کشور است که با هدف جذب سرمایه های خارجی و داخلی و همچنین ایجاد عرصه فعالیت‌های تولیدی و تجاری برای افزایش صادرات کالا و ارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای و بین‌المللی ایجاد می‌شود.
از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی، صدور مجوز ساخت و پایان کار سرمایه گذاری و تولیدی به صورت رایگان، تبعیت از قانون کار مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ورود ماشین‌آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه بدون عوارض گمرکی، فعالیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، خرده فروشی کالا برای اتباع خارجی و تخفیف مالیاتی ویژه است.
شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.