- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

افزایش ۲۴ درصدی فروش شرکت‌های برتر ایرانی

به گزارش ایدرونیوز ، ابوالفضل کیانی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه امسال برای بیست و یکمین سال متوالی این سازمان رتبه بندی شرکت‌های برتر ایرانی را انجام داده است­ افزود: ­در همایشی که هشتم بهمن برگزار خواهد شد­۵۰۰ شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور ­معرفی می‌شود.

وی اضافه کرد:​­­ ارزش افزوده این ۵۰۰ شرکت در سال ۹۶ معادل ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی است.
کیانی­ گفت:​ صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۶ حدود ۴۷ میلیارد دلار بوده که این ۵۰۰ شرکت ۲۶ میلیارد دلار معادل ۵۶ درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است.
وی­ افزود:­ این ۵۰۰ شرکت بیش از ۶۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ فروش داشته است­ که میزان فروش و درآمد، ­ اصلی‌ترین معیار برای انتخاب شرکت‌های برتر بوده است.
کیانی درباره شاخص‌های رتبه بندی شرکت‌های برتر ایرانی گفت:­ ۳۳ شاخص مورد بررسی قرار گرفته است که مهمترین آن‌ها میزان فروش یا درآمد، ­ بزرگی شرکت‌ها، ­ رشد شرکت، ­ تعداد کارکنان، ­ سودآوری، ­ بهره وری، ­ میزان صادرات، ​ تاب آوری، ­ دانش‌بنیان بودن، ­ توسعه، ­ بهره وری، ­ داخلی سازی، ­ ارتقای کیفیت بوده است.
شفاف سازی فضای کسب و کاربا رتبه‌بندی شرکت‌ها
رئیس سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد:​ رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی به شفاف سازی فضای کسب و کار، ­ تعیین میزان اثرگذاری شرکت‌ها در اقتصاد ملی و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند.
کیانی گفت:­ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از نظر میزان فروش در شرکت‌های برتر، ­ بانک‌ها و موسسات مالی ۲۶ درصد، ­ پتروشیمی‌ها ۱۴ درصد، ­ فرآورده‌های نفتی ۱۳ درصد، ­ فلزات اساسی ۷ درصد و مسایل نقلیه ۶ درصد است کل فروش‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی افزود:​­­از نظر صادرات نیز پتروشیمی‌ها ۵۰ درصد، ­ فرآورده‌های نفتی نیز ۱۰ درصد، ­ فلزات ۱۷ درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای ۴ درصد از صادرات را به خود اختصاص داده اند.
کیانی گفت:­ از نظر سهم شرکت‌های بزرگ در اقتصاد دنیا، ​ امریکا سهم ۳۰ درصدی، چین ۲۲ درصد، ­ ژاپن ۹ و ۷ دهم درصد، ​ آلمان ۶ و ۷ دهم درصد، ­­فرانسه ۵ و ۶ دهم درصد، ­­و انگلیس ۴ درصد این سهم را به خود اختصاص داده است.
رئیس سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اقدامات این سازمان برای ارتقاء مدیریت افزود:​­تاکنون ۳۰۰ عنوان کتاب را منتشر کرده ایم و امسال نیز ۲۲ جلد کتاب با موضوع مدیریت پیشرفته چاپ می‌شود.
وی با اشاره به راه اندازی مرکز مهارت آموزی در سازمان مدیریت صنعتی گفت:­ برای دانش آموختگان رشته‌های مختلف امکان مهارت‌آموزی در این مرکز فراهم شده و طبق قراردادی که با پایگاه‌های کاریابی منعقد شده امکان جذب و استخدام این افراد فراهم می‌شود ضمن اینکه با برخی بانک‌ها تفاهم شده تا هزینه این دوره‌های مهارت آموزی نیز به صورت وام قرض الحسنه در اختیار مهارت آموزان قرار گیرد.