ایران بیش‌ از ۲.۵ برابر میانگین جهانی، انرژی مصرف می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور، از دو برابر شدن تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۴۰ میلادی خبر داد.

به گزارش ایدرونیوز ، همایش تقدیر از برگزیدگان چهارمین دوره “جایزه ملی مدیریت انرژی” با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست، سازمان ملی استاندارد ایران و برخی مسئولان ذی‌ربط برگزار شد.

در این نشست ابوالفضل کیانی بختیاری ـ مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ـ با اشاره به این‌که ایران بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می‌کند، گفت: شاخص شدت مصرف انرژی ایران ۰.۶۳ درصد است و بعد از ایران، روسیه و عربستان سعودی به ترتیب با شاخص شدت انرژی ۰.۵۳ و ۰.۵۱ درصد بالاترین مقدار شاخص شدت انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.

شدت مصرف انرژی یکی از شاخص‌های بررسی کارایی مصرف انرژی است که با تقسیم واحدی از انرژی بر واحدی از تولید ناخالص داخلی، به دست می‌آید و بالا بودن آن نشانگر مصرف بیشتر انرژی است.

کیانی با اشاره به وجود بحران انرژی در ایران، اظهار کرد: طبق آمار، مجموع میزان مصرف و تلفات، از عرضه سبقت گرفته و این موضوع می‌تواند در آینده ایران را به واردکننده انرژی تبدیل کند.

وی افزود: اصلاح فرهنگ مصرف، بهره‌گیری از تکنولوژی، بهبود نظام مدیریتی و اصلاح رویکردهای سیستمی از جمله راهکارهای اصلاح الگوی مصرف هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنین با بیان این‌که تمام ارکان سیاسی و علمی بر مدیریت و مصرف بهینه انرژی تاکید دارند، اظهار کرد: بحث مدیریت مصرف یکی از بندهایی است که در سیاست‌های کلی “اقتصاد مقاومتی” مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته کیانی، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی در جهان ۴۸ درصد نسبت به میزان مصرف انرژی در سال ۲۰۱۲ افزایش خواهد یافت و کماکان آسیا در سال ۲۰۴۰ بیشترین مصرف‌کننده انرژی است.

وی افزود: در این میان بیش از ۵۰ درصد از انرژی جهان در بخش صنعت استفاده خواهد شد.

در ادامه مراسم، پریچهر قزلباش ـ مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران ـ نیز به ارائه توضیحاتی درباره جایزه ملی مدیریت انرژی پرداخت.

به گفته وی، هر کسی که در فعالیت اقتصادی خود راهکارهایی پیاده کرده باشد که میزان مصرف انرژی را کمتر کرده باشد، می‌تواند برای رقابت در دریافت این جایزه شرکت کند.

قزلباش سه شاخص فنی عملکرد بهبود مستمر و مدیریت انرژی را در اهداء این جایزه تاثیرگذار خواند.

مدیرکل دفتر نظارت بر معیارهای مصرف انرژی و محیط‌زیست سازمان ملی استاندارد ایران همچنین صنایع سیمان، پتروشیمی، قند و شکر، تایر و تیوب، آهن و فولاد، کاشی و پروژه‌هایی که در واحدهای تولیدی ادعای کاهش انرژی داشتند را، از جمله متقاضیان دریافت این جایزه عنوان کرد.