- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

نرخ رشد مصرف انرژی در ایران، ۵/۵ درصد

به گزارش ایدرونیوز ، ابوالفضل کیانی در همایش تقدیراز برگزیدگان چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی با اشاره به اینکه شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۶۵ درصد است گفت: بحران انرژی در ایران کمتر از ۱۰ سال دیگر رخ خواهد داد بنابراین ما باید در این زمینه اقدام فوری انجام دهیم.
وی صنعت را از لحاظ مصرف انرژی پیشتاز دانست و گفت:​ تا سال ۲۰۴۰ مصرف انرژی ۴۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۲ افزایش می یابد که بیش از ۵۰ درصد مصرف انرژی جهان از این میزان در بخش صنعت خواهد بود.
کیانی با بیان اینکه بخش نیرو و صنعت بیشترین تقاضا برای سوخت فسیلی را دارد افزود: در ایران مصرف انرژی ۲ و نیم برابر میانگین جهانی است.
وی با اشاره به اینکه در برخی مواقع مصرف انرژی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته ۱۰ برابر بیشتر است ادامه داد: راهکارهای کاهش مصرف انرژی با اصلاح فرهنگ مصرف ، بهره گیری از فناوری های جدید و کاهش تقاضا برای انرژی خواهد بود.
در این همایش حامد حوری جعفری رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات انرژی با بیان اینکه در کشور روزانه معادل ۵ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف می شود گفت: معادل ۳ و ۶ دهم میلیون بشکه نفت از این انرژی مصرفی به دست مصرف کننده می رسد که این به معنای هدر رفت معادل ۲.۲ میلیون بشکه نفت در روز در بخش انرژی است .
وی با بیان اینکه این تلفات تا قبل از رسیدن انرژی بدست مصرف کننده نهایی محاسبه شده است ادامه داد: محل این تلفات از مرکز تولید تا توزیع محاسبه شده است.
حوری جعفری بخش خانگی را با مصرف معادل یک میلیون بشکه بزرگترین مصرف کننده انرژی دانست و افزود: در بخش صنعت، معادل ۹۰۵ هزار بشکه نفت و در بخش حمل و نقل نیز معادل ۸۷۳ هزار بشکه نفت، انرژی مصرف می شود.
وی گفت: به ازای هر صد هزار تومان ارزش افزوده ای که در کشور تولید می شود در حال حاضر سه بشکه نفت مصرف شده است.
رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات انرژی ادامه داد: راه خروج از بن بست انرژی، بهینه سازی مصرف است که البته ما هیچ مکانیزم مالی قابل اعتمادی برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف انرژی در کشور نداریم.
حوری جعفری ادامه داد: قوانین و مقررات و استانداردهایی برای مصرف انرژی در کشور تدوین شده که اجرای همه استانداردها را دولت اجرا می کند در حالیکه در این بخش دولت باید نقش حداقلی و بخش خصوصی فعالیت حداکثری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برخورداری از رشد اقتصادی بالا با توجه به مصرف انرژی رابطه تنگاتنگی دارد گفـت: در حال حاضر با افزایش تولید ارزش افزوده در کشور میزان مصرف انرژی هم افزایش می یابد که دلیل این اتفاق نبود فناوری مناسب است.
حوری جعفری با بیان اینکه هم اکنون ۱ و سه دهم میلیارد نفر در دنیا دسترسی به انرژی ندارند ادامه داد: این بخش انرژی خود را از طریق مواد سنتی مانند هیزم تامین می کنند.
رئیس پژوهشکده فناوری موسسه مطالعات انرژی افزود: هم اکنون در دنیا مطالعاتی بر روی کارآیی انرژی در حال انجام است که کربن زدایی ، تمرکز زدایی ، دیجیتال سازی ، الکتریکی سازی و ایجاد تنوع از جمله آنها است.
سامان کاظمی نژاد مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل گفت: به روز نبودن فناوری صنایع و فرسودگی تجهیزات، سبب تلفات قابل توجه انرژی در این بخش شده است.
وی جایگاه ایران را از نظر شاخص های جهانی تولید انرژی در رتبه نهم دانست و افزود: ما دارای بزرگترین ذخایر گازی هستیم اما فقط یک درصد آن را صادر می کنیم و رتبه ایران در عرضه انرژی سی و ششم و در خصوص شدت انرژی از بین ۱۴۰ کشور رتبه ۱۲۵ است.
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل ادامه داد: در سال ۹۴ شدت انرژی در استان های حاشیه مرزها که تبادل انرژی صورت می گیرد بسیار بالاتر از دیگر استان ها بوده در حالیکه صنایع انرژی بر در آن استانها مستقر نیستند.
کاظمی نژاد رتبه ایران را در خصوص یارانه انرژی در جهان دوم اعلام کرد و گفت: در حال حاضر دهک های پایین جامعه که دارای درآمد کمتری هستند ۱۵ درصد هزینه های خانوار مربوط به انرژی است این در حالی است که هزینه پرداختی در دهک های بالا ۵ صدم درصد یعنی کمتر از یک درصد است و همین موضوع در افزایش مصرف انرژی در این دهک که دارای درآمد بیشتری هستند ، شده است.
وی افزود: ۲۵ درصد توزیع یارانه سوخت در دهک دهم کشور مصرف شده که این نشان دهنده عمق یک فاجعه است زیرا ما انرژی ارزان را در اختیار گروهی قرار می دهیم که دارای درآمد بالایی هستند و بدلیل ارزان بودن انرژی ،​میزان مصرف برای آنها اهمیتی ندارد .
کاظمی نژاد در خصوص قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گفت: سیاست های تشویقی، نصب برچسب های انرژی در ساختمان ها، نظام کنترل مصرف، مدیریت مصرف و بخش جزایی از جمله قوانین تعیین شده است و در صورت رعایت این قوانین معادل ۵۲۰ میلیون بشکه نفت خام صرفه جویی خواهد شد .
مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل با بیان اینکه برخی صنایع دهها برابر بیش از استاندارد تعیین شده انرژی مصرف می کنند ادامه داد: انرژی ارزان که در اختیار این بخش قرار می گیرد سبب رعایت نکردن استاندارد در برخی صنایع است.
کاظمی نژاد گفت:​ برای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش حمل و نقل ۷ استاندارد ، بخش ساختمان ۱۸۰ استاندارد و صنعت و کشاورزی ۱۲۷ استاندارد تدوین شده است که به دنبال اجباری کردن رعایت این استانداردها هستیم.
همچنین در این همایش از ۱۴ مجموعه برتر در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی تقدیر شد.