- ایدرو نیوز - http://idronews.ir -

ضرورت توسعه مدیریت در بخش معدن و صنایع معدنی کشور

به گزارش ایدرونیوز ، رضا رحمانی اظهار داشت: معدن یکی از پتانسیل هایی است که اقتصاد را از وابستگی نجات می دهد و از آنجا که از بخش های پیشران به شمار می رود در صادرات نیز نقش اساسی دارد .
وزیر صمت در این مراسم از اجرای نقشه راه معدن در آینده نزدیک خبر داد و افزود: همه ذینفعان از مجلس ، دولت و بخش خصوصی بر آن تفاهم داشتند و حتما دوباره با همه ذینفعان مطرح می کنیم تا همه پای کار باشند و از ظرفیتهای موجود مجلس شورای اسلامی نیز به طور قطع استفاده می کنیم.
رحمانی یادآور شد : بدون تردید کار معدن بدون توجه به اکتشاف بی معنی است و توسعه اکتشافات معدنی در کشوربرای مناطق محروم و کمتر برخوردار در اولویت است و این در حالی است که در ژئوفیزیک هوایی در ۶ سال اخیر معادل کل اکتشافات قبلی کار را پیش برده ایم و کار دولت این است که هزینه های ریسک را پوشش دهد تا مردم به فعالیت بپردازند .
وی با اشاره به طرح پهنه بندی یادآور شد: در این طرح اکتشافات ۱۳۳ پهنه تعریف شده و ۱۰۹ پهنه واگذار و ۴۰۰ محدوده امید بخش نیز شناسایی شده است .
وی تاکید کرد : میزان استخراج سالیانه معادن بسیار ناچیز است و باید آن را به ۴۰۰ میلیون تن برسانیم و همچنین صادرات ۸ میلیارد دلاری این بخش را می توانیم تا ۲ سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار برسانیم و در این زمینه نیازمند بازسازی و نوسازی تکنولوژی و ماشین آلات و کاهش خام فروشی هستیم .
بنا به این گزارش ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم انتصاب رضا رحمانی را بارقه امیدی در بخش صنعت کشور عنوان نمود و افزود : جناب آقای دکتر رحمانی مصداق بارز دوسو توانی است. وی فردی قانون گذار، سیاست گذار و دارای تجارب ارزنده مدیریت ارشد اجرایی در کشوراست، و انشاا… با وجود ایشان شاهد شکوفایی بخش صنعت، معدن وتجارت کشور خواهیم بود.
وی با بیان این نکته که سازمان مدیریت صنعتی در تلاش است تا نسبت به توسعه بخش صنعت و معدن کشور نقش موثری را ایفا نماید، براهمیت بخش معدن و نقش آن در تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال تاکید نمود.
کیانی بختیاری خاطر نشان کرد: در سند چشم انداز توسعه ارزش افزوده بخش معدن، افزایش ظرفیت و توسعه اکتشاف ، توسعه بازار صادرات، ایجاد زیر ساخت ها و فناوری، بازسازی و نوسازی معادن و توسعه صنایع دانش بنیان لحاظ شده است و در برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور، میزان رشد اقتصادی ۸٫۸ % در نظر گرفته شده است که نیازمند ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و آموزش های کاربردی و توسعه مدیریت است.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه بر ضرورت آموزش مدیریت تاکید کرد و ویژگی های دوره مدیریت کسب و کار (MBA) معدن و صنایع معدنی که با هدف پرورش مدیران جهان تراز و ارتقای بهره وری در بخش معدن در سازمان مدیریت صنعتی راه اندازی شده است را تشریح نمود.
وی در پایان با جمع بندی موارد مطروحه در توسعه بخش معدن عوامل اشتغال مولد ، تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ، توسعه مناطق محروم و آموزش مدیران را بسیار با اهمیت تلقی نمود.