همراهی ایدرو با کلینیک‌های کسب‌و کار

کلینیک‌های کسب‌وکار صنایع کوچک با همکاری سازمان مدیریت صنعتی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران وارد فاز اجرا شده و قرار است از همه منابع موجود در اختیار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، اشتغال روستایی معاونت توسعه روستایی ریاست‌جمهوری، طرح اشتغال فراگیر در مناطق کمتر توسعه‌یافته، طرح کارورزی و منابع بانکی استفاده شود.

سازمان مدیریت صنعتی نیز برای اجرای هر چه بهتر این طرح برخی از فعالیت‌ها از جمله پذیرش بنگاه‌ها، عارضه‌یابی، مکاتبات و در نهایت اثربخشی را شروع کرده است و از ظرفیت‌های شبکه نمایندگی‌های استانی نیز برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.

پیشبرد ۵ پروژه پیمانکاری عمومی

محمد نوری‌امیری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو با اعلام راه‌اندازی کلینیک‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ۲۴ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی را با سرمایه‌گذاری حدود ۱۱۵ هزار میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۷ هزار نفر در امسال عملیاتی می‌کند.
به گزارش صمت به نقل از ایدرونیوز، نوری‌امیری درباره سایر اقدامات صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تصریح کرد: این سازمان پیشبرد ۵ پروژه بزرگ پیمانکاری عمومی با تاکید بر ارتقای توان ساخت داخل و توسعه و انتقال فناوری به ارزش حدود ۳۴۳ هزار میلیارد ریال را در حال اجرا دارد و با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توان به اشتغال متوسط سالانه ۲۴ هزار نفر امیدوار بود.
به گفته وی، پیشبرد ۲ طرح بزرگ مدیریت پیمان با مبلغ ۵۱۱ هزار میلیارد ریال با ایجاد اشتغال برای ۲۸۵۰۰ نفر، تجاری‌سازی فناوری و توسعه صنایع دانش‌بنیان و انقلاب صنعتی چهارم، شروع عملیات اجرایی کاغذ از سنگ در شهرستان خرامه، شروع عملیات اجرایی طرح ایجاد واحد تولید بیواتانول سوختی از ذرت و ضایعات غلات در شهرستان باشت، شروع عملیات اجرایی طرح لاستیک در شهرستان الیگودرز با همکاری شستا و شروع عملیات اجرایی طرح سرمایه‌گذاری با توجه به فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای اجرای ۵ طرح صنعتی منتخب ایدرو در استان خراسان جنوبی‌‌‌ از دیگر اقداماتی است که ایدرو در دست اجرا دارد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: همچنین بهره‌برداری از طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین، بهره‌برداری از ۵ پروژه از طرح توسعه صنایع صادراتگرای جاسک-‌گواتر، بهره‌برداری از خط ریسندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ و راه‌اندازی واحدهای تولید انواع بیوایمپلنت در سایت‌های تهران و کرمانشاه تا پایان سال ۹۷ انجام خواهد شد.

غفلت از تخصص‌گرایی
برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که مدیریت در صنایع کوچک به طور عمده خانوادگی است، نقش مشاوران در شناسایی روش‌های جدید مدیریتی و تامین منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی راهگشای صاحبان صنایع کوچک خواهد بود.
احمد خسروی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در بیشتر واحدهای صنعتی کوچک مدیرعامل کارخانه، نقش مدیر تولید، مدیر پخش و بقیه وظایف را نیز برعهده دارد در حالی که باید افرادی متخصص در این نقش‌ها تعریف شوند اما چون بیشتر مدیران واحدهای صنعتی کوچک این اقدام را هزینه‌بر می‌دانند از عمل به آن سر بازمی‌زنند.
خسروی معتقد است که مجموعه بازاریابی باید در واحدهای صنعتی کوچک وجود داشته باشد که برای تاکید بر ضرورت این مجموعه و حل کاستی‌های بازاریابی، کلینیک‌های سیار می‌توانند خدمات مشاوره و آگاه‌سازی به واحدهای صنعتی دهند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه تاکید کرد: قدرت در بازاریابی باعث افزایش قدرت رقابتی می‌شود به‌ویژه در شرایطی که بازار در احاطه نشان‌های تجاری معتبر است.
خسروی بهترین راهکار و خروجی برای حل مشکل بازاریابی واحدهای صنعتی کرمانشاه را ایجاد بازار منطقه‌ای و تشکیل مجموعه‌های همگن تولیدی با هزینه‌های مشترک می‌داند. به باور دیگر، باید این واحدهای کوچک همچون یک خانواده در فضایی قرار گیرند تا با هماهنگی با هم و به صورت متمرکز فعالیت‌های تامین مواد اولیه، خرید و فروش و بازاریابی را برعهده گیرند تا هزینه تولید آنها نیز کاهش پیدا کند.
وی این راهکار را نتیجه بررسی کلینیک‌های سیار در شهرک‌های صنعتی می‌داند؛ یک خروجی که می‌تواند به تکمیل و ایجاد یک بازار منطقه‌ای در این استان برای صنایع کوچک منجر شود.

درمان عارضه‌های صنعتی
زمانی که سخن از ساخت کلینیک گفته می‌شود به نوعی بر عارضه‌یابی مشکلات صنعتی متمرکز می‌شویم. عارضه‌یابی که با هدف مشاوره صنعتی و بهبود مشکلات صنعتگران انجام می‌شود. به عبارتی، کلینیک‌های صنعتی در هر رشته و محوری، با محوریت نهادینه‌کردن فرهنگ استفاده از خدمات کلینیکی و مشاوره‌ای، سعی می‌کنند بستری مناسب را مهیا سازند تا هنگام بروز مشکل، صنعتگران به مشاوران کارآزموده مراجعه و به آسانی برای رفع و درمان مشکلات فنی خود اقدام کنند.
سیاوش وحدت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با با بیان این مطلب‌‌ اظهار کرد: نبود مرکزی واحد به منظور دادن مشاوره تخصصی و فنی برای حل مشکلات فنی و تخصصی بنگاه‌های صنعتی و معدنی به صورت کاربردی و نیز نبود ارتباط موثر و مستمر بین صنعت و مشاوران و متخصصان، ضرورت تشکیل کلینیک صنعت را بیش از پیش روشن می‌کند.
وحدت تصریح کرد: مزیت کلینیک‌های صنعتی در ۳ نکته بیشتر مشهود است؛ نخست اینکه با ایجاد این واحدهای صنعتی مدیران آنها به اهمیت مشاوره صنعتی بیشتر پی می‌برند و در نهایت همسونگری در مدیریت صنعتی بیشتر جلوه‌گر می‌شود. نکته دوم این است که حاصل جمع‌بندی عارضه‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی به ایجاد و انتخاب استراتژی مدون صنعتی منجر می‌شود که برای رونق و پیشرفت واحدهای صنعتی موثر است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی ادامه داد: سومین نکته نیز در پیوند واحدهای صنعتی و دانشگاهیان است. حاصل این تعامل و پیوند در تمامی ابعاد و جهات صنعتی می‌تواند مطلوب و موثر باشد. حال اگر برای تمامی شاخه‌های صنعتی کلینیک جداگانه در کنار کلینیک‌های عمومی ساخته شود، مشکلات بخش‌های صنعتی به صورت تخصصی بررسی می‌شود. این رویه به طور قطع می‌تواند در تمامی استان‌های کشور نیز انجام شود تا تولید صنعتی به صورت تخصصی توسعه یابد.
وحدت معتقد است که کلینیک سیار صنعت در حقیقت برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و عارضه‌یابی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استانی راه‌اندازی شده تا بیش از پیش همگام و همراه صنعتگران استان باشیم.
به گفته وی، هدف از تشکیل این کلینیک، احصای نیازها، خوداتکایی، کاهش دغدغه صاحبان صنایع و توانمندسازی بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی است که از مهم‌ترین وظایف کلینیک سیار به شمار می‌رود. با اجرای کلینیک صنعت صاحبان صنایع با مسائل مورد نیاز خود بیشتر آشنا خواهند شد و همچنین به صورت مستقیم در جریان قوانین مختلف قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان شمالی تاکید کرد: با توجه به دغدغه صاحبان صنعت در راستای افزایش فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی با بهره‌گیری از مشاوران خبره صنعتی در راستای نیل به این اهداف تلاش می‌کند.
وحدت گفت: با راه‌اندازی این کلینیک صنعتی صاحبان صنایع نسبت به مسائل و موارد مورد نیاز خود بیشتر آشنا می‌شوند. همچنین، به صورت مستقیم در جریان قوانین مختلف قرار می‌گیرند. در این چارچوب همه برنامه‌ها و مشوق‌هایی که برای حمایت از صنعتگران و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده نیز استفاده و به صورت برنامه‌ریزی شده اجرا می‌شود.

سخن آخر
نقش کلینیک صنعت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ملموس بوده و باید واحدهای صنعتی و تولیدی از مشاوره‌های این کلینیک استفاده کند تا کمکی در راستای توانمندسازی هر چه بیشتر آنها شود.

 

منبع : روزنامه گسترش صمت